• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207477
+
-

برآورد کاهش قیمت ارز

چهره روز
برآورد کاهش قیمت ارز

یکی از مولفه‌های اثر‌گذار در اقتصاد ایران قیمت ارز است. اگرچه تورم خود عاملی برای نوسان‌های ارزی است اما افزایش نرخ ارز نیز خود به تورم دامن می‌زند. به این معنا که افزایش قیمت ارز منجر به افزایش هزینه تمام‌شده تولید و رشد تورم عمومی می‌شود. در چنین شرایطی این روز‌ها بحث بر سر آینده قیمت ارز در میان فعالان اقتصادی به یک گفتمان غالب تبدیل شده است برخی بر این باورند که با وجود نماگر‌های فعلی اقتصاد، دولت قادر به کنترل قیمت ارز نخواهد بود اما برخی دیگر بر این باورند که اجرای سیاست‌های کنترلی در بازار ارز می‌تواند مانع از جهش ارزی دوباره در اقتصاد ایران شود. حسین عبده تبریزی اقتصاددان معتقد است: همیشه فشار برای افزایش نرخ ارز در حد رشد نقدینگی وجود دارد، اما نظام جمهوری اسلامی در سال1402 انتخابات مجلس را پیش رو دارد و طبعا بسیار علاقه‌مند است که سال را با آرامش بگذراند. جهش نرخ ارز به‌معنای افزایش ناگهانی قیمت همه‌ کالاها و خدمات است و این چیزی است که دولت به‌ویژه در این سال، به‌شدت می‌خواهد از آن اجتناب کند.
 در کنار عواملی که این اقتصاد دان کارکشته به آن اشاره کرده، به‌نظر می‌رسد دولت برای کنترل قیمت ارز باید به سایر عوامل اقتصادی هم توجه کند. به‌طور مثال اگرچه درآمد‌های نفتی افزایش یافته اما تراز تجاری منفی است و این موضوعی است که برای اصلاح آن باید تلاش کرد.
 اینکه سیاست داخلی و خارجی و انتظارات تورمی نیز موضوعی است که به‌صورت مجزا بر قیمت ارز اثر می‌گذارد، عواملی که به‌نظر می‌رسد خیلی هم در اختیار دولت نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید