استقبال فراتر از حد انتظار مسافران از خط 6
مهدی اسماعیلپور؛ روزنامهنگار
اواسط مهرماه بود که شبکه متروی تهران با حضور رئیسجمهور افتتاح شد و طی آن 4ایستگاه جدید در خطوط 6و 7متروی پایتخت به بهرهبرداری رسید. پس از افتتاح 3ایستگاه جدید در بخش شمالی خط 6مترو، حد فاصل ایستگاههای شهید ستاری تا شهید آرمان علیوردی، برخی از مسافران گلایههایی نسبت به مشکلات ایجاد شده در این خط داشتند. بعضی از مسافران از تأخیر برخی ایستگاهها در خط 6و 7 اعتراض داشتند و تصور شده که با افتتاح خطوط جدید، سرفاصله حرکت قطارها نیز افزایش پیدا کرده است. این موضوع باعث شد تا اصل ماجرا را از مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه جویا شویم.
کاهش سرفاصله حرکت قطارها به 12دقیقه
مسعود درستی درخصوص خط 6مترو با تأکید بر این موضوع که نهتنها سرفاصله حرکت قطارها افزایش نداشته است، بلکه کاهش 3دقیقهای در این خط نیز اتفاق افتاده است به همشهری میگوید: «تا قبل از این سرفاصله حرکت قطارها در این خط 15دقیقه بود که با اضافه شدن 3رام قطار جدید به 12دقیقه کاهش پیدا کرده است.» پیش از اضافه شدن این 3رام قطار جدید، 7رام قطار در خط 6خدماترسانی میکردند که اکنون این تعداد به 10رام قطار افزایش پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه درباره اینکه 3رام قطار جدید از کدام محل به خط 6تزریق و اضافه شده است هم اینگونه توضیح داده و میگوید: «3رام قطار اضافه شده ماحصل اورهالهای انجام شده و مدیریت و برنامهریزیهای صورت گرفته است.» بهعبارت دیگر با اضافه شدن 3ایستگاه جدید، 3رام قطار هم به خط 6اضافه شده است.
استقبال مسافران فراتر از انتظار بود
همچنین مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه درباره اینکه با اضافهشدن 3ایستگاه جدید شامل شهرزیبا، شهران و شهید آرمان علیوردی(کوهسار) سرفاصله حرکت قطارها افزایش پیدا کرده بود، با رد این موضوع از استقبال چشمگیر شهروندان و افزایش قابل توجه تعداد مسافران در این خط خبر میدهد و میگوید: «تا قبل از اضافهشدن 3رام قطار جدید هم تغییر و افزایشی در سرفاصله حرکت قطارهای خط6 نداشتیم. موضوع اصلی در این خط استقبال بسیار زیاد شهروندان و افزایش قابل توجه تعداد مسافران است. با افتتاح 3ایستگاه جدید میزان استقبال از خط6 بیشتر از پیشبینیهای صورت گرفته است، به شکلی که شاهد ازدحام مسافر در ایستگاهها هستیم. براساس آخرین آمارها حدود 26هزار نفر به تعداد مسافران خط 6افزوده شده است و تعداد مسافران روزانه از حدود 75هزار سفر به حدود 101هزار سفر افزایش پیدا کرده است.» به این ترتیب مشخص میشود نهتنها خللی و تأخیری در ارائه خدمات به مسافران خط6 ایجاد نشده است که همان خدمات اینبار به تعداد بیشتری از شهروندان و هزاران مسافر جدید ارائه میشود.
اضافهشدن یک یا 2رام قطار دیگر به خط6
درستی با اشاره به این موضوع که پاسخ دادن به افزایش درخواست سفر در خط 6و مدیریت ازدحام مسافران در این مسیر نیازمند اضافه و تزریق شدن چند رام قطار دیگر است، در تکمیل صحبتهایش میگوید: «با اضافه شدن یک یا 2رام قطار جدید میتوان استقبال فراتر از انتظار شهروندان از خط 6را به خوبی مدیریت کرد. با توجه به این موضوع طبق برنامهریزی صورتگرفته، تا قبل از پایان سال یک یا 2رام قطار از بخش اورهال به خط 6اضافه خواهد شد تا این ازدحام در برخی ایستگاهها که حاصل استقبال بالای شهروندان از این خط است بهخوبی مدیریت شود.» البته همانطور که اشاره شد درحال حاضر هم مشکلی در خدماترسانی به مسافران وجود ندارد و تنها موضوعی که مطرح است به استقبال بالا و فراتر از انتظار شهروندان از خط6 با اضافه شدن 3خط جدید در بخش شمالی برمیگردد.
نباید فراموش کرد که این افزایش مسافران و اضافه شدن خطوط و ایستگاههای جدید نیاز به افزایش مناسب واگن دارد که این موضوع با اضافه شدن تدریجی 1050واگن جدید که دستاورد سفر شهردار به کشور چین است و نخستین بخش آن تا یکسال آینده تحویل میشود، تحولی بزرگ در خدماترسانی شبکه متروی تهران ایجاد خواهد کرد و نهتنها مشکلات مربوط به خطوط و ایستگاههای فعلی کاملا برطرف میشود که واگنهای موردنیاز برای خطوط و ایستگاههای در دست اجرا نیز تامین خواهد شد.