• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207455
+
-

جواد، همان فرهاد است؟

نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های استقلال نکونام و مجیدی

جواد، همان فرهاد است؟

 بهروز رسایلی

بر خلاف انتظار بسیاری از مخاطبان فوتبال ایران، استقلال لیگ بیست‌وسوم را با جواد نکونام خیلی خوب شروع کرده است. این تیم در پنجره تابستانی مشکلات زیادی داشت؛ از جدایی ستاره‌ها تا تحولات و اختلافات مدیریتی. با این حال فعلا جواد به‌خوبی مجموعه استقلال را رهبری کرده و جلو برده است. این روزها هنگام تحلیل شرایط استقلال، زیاد دیده می‌شود که تیم نکونام را با تیم فرهاد مجیدی مقایسه می‌کنند. این قیاس از جهاتی درست است چون به هر حال 2 مربی شباهت‌هایی به هم دارند اما از جهاتی دیگر بین این دو استقلال، تفاوت‌هایی هم به چشم می‌خورد.

   شباهت‌ها؛ کم‌ستاره و موفق
بدون تعارف ترکیب تیمی استقلال حداقل روی کاغذ چندان پرستاره نیست و این مسئله به نخستین و بزرگ‌ترین وجه تشابه تیم نکونام و مجیدی تبدیل می‌شود. استقلال در این سال‌ها به هر دلیلی ستارگان زیادی نداشت و کارش را با بازیکنانی پیش برده که اغلب «معمولی» حساب می‌شوند. 2فصل پیش فرهاد با تیمی شبیه این قهرمان ایران شد و حالا هم مجموعه مشابهی در اختیار نکونام قرار گرفته است. شگفت‌انگیز اینکه حتی در بازه زمانی بین حضور این دو مربی هم ترکیب استقلال کمی جان‌دارتر شد؛ جایی که ستارگانی مثل مهدی قائدی و محمد محبی در اختیار ریکاردو ساپینتو قرار گرفتند. هر 2 بازیکن اما در تابستان جدا شدند و غیراز آنها شاهد کوچ نفراتی همچون رافائل سیلوا، عارف غلامی و سجاد شهباززاده هم بودیم. شباهت دیگر تیم جواد با تیم فرهاد در کسب برتری‌های خفیف است. استقلال لیگ بیست‌ویکم در حالی قهرمان ایران شد که 9مسابقه خود را یک بر صفر برد، استقلال نکونام هم فعلا 4برد با همین نتیجه کسب کرده است.

   تفاوت‌ها؛ پرهیجان‌تر و کم‌ پنالتی‌تر
شاید حتی تیفوسی‌ترین هواداران فرهاد مجیدی هم قبول داشته باشند که نمایش‌های تیم او معمولا تماشاگرپسند و تماشایی نبود. همین حالا به سختی می‌توان قابی به‌یادماندنی از مسابقات آن فصل استقلال به یاد آورد. تیم مجیدی به‌معنای واقعی کلمه فوتبال اقتصادی بازی می‌کرد، اصلا نباخت، فقط 10گل خورد و نهایتا با همین فرمول محافظه‌کارانه و کم‌هیجان عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. استقلال نکونام اما پرهیجان‌تر است و قابلیت بیشتری برای ایجاد شور و نشاط نزد بیننده دارد. آبی‌ها تا همین حالا یک برد 3گله مقابل نفت آبادان داشته‌اند و البته یک کامبک 3 بر 2 از باخت 2بر صفر رقم زدند که در حدود 20سال گذشته برای این باشگاه بی‌سابقه بوده است. در ازای این، تیم نکونام در دفاع کمی متزلزل‌تر به‌نظر می‌رسد، بیشتر موقعیت می‌دهد و گاهی هم خوش‌شانس است که گل نمی‌خورد؛ ازجمله در مورد پنالتی از دست رفته ملوان یا توپی که آلومینیوم در آخرین ثانیه بازی به تیر زد. یک تفاوت دیگر هم تا اینجا به نرخ پنالتی‌های اعلام‌شده مربوط می‌شود. تیم فرهاد در لیگ بیست‌ویکم 9بار صاحب پنالتی شد و از این نظر در صدر جدول لیگ قرار داشت اما تا اینجای فصل برای تیم نکونام فقط  یک پنالتی مقابل هوادار اعلام شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید