• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207435
+
-

خروج از ناصرخسرو

قصه شهر
خروج از ناصرخسرو

اگر‌چه نام خیابان ناصر خسرو ما را یاد فروشندگان غیرمجاز دارو می‌اندازد، اما این خیابان در واقع بورس فروشندگان اقلام شیمیایی و سموم مختلف است. در منطقه ناصرخسرو صنف شیمیایی‌فروش‌ها و فروشندگان تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی حضور دارند که از این صنوف، شیمیایی‌فروش‌های ناصرخسرو در دسته مشاغل مزاحم قرار می‌گیرند و علت آن هم خطرآفرین‌بودن این مواد شیمیایی است که شاید به‌تنهایی مشکل چندانی نداشته باشند، اما ترکیب این مواد می‌تواند فاجعه به‌بار بیاورد.
سال‌هاست که مدیران شهری قصد دارند فروشگاه‌های مواد شیمیایی را به نقطه‌ای امن‌ منتقل کنند اما این کار تا همین امسال هم به سرانجام نرسیده و اگر گذرتان به این خیابان بیفتد، می‌بینید که هنوز هم بسیاری از مغازه‌ها به فروش سموم و مواد شیمیایی اختصاص دارند؛ چراکه بیشتر این اصناف بیش از نیم‌قرن در یک راسته فعالیت‌های شغلی داشته‌اند و جابه‌جا‌کردنشان کار آسانی نیست. طی چند روز گذشته اما رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که طرح جابه‌جایی این فروشگاه‌ها یک‌بار دیگر کلید خورده و به‌زودی تمامی فروشگاه‌های اقلام شیمیایی به بازار کیمیا واقع در منطقه‌15 تهران منتقل می‌شوند. یکی از دلایل جابه‌جایی و انتقال این مشاغل این بود که نظارت و کنترل دقیقی روی شیمیایی‌فروش‌ها انجام نمی‌شد، اما بازار کیمیا به‌گونه‌ای ساخته شده است که به‌هیچ‌وجه امکان توسعه بازار وجود ندارد و مسئولان می‌توانند کنترل و نظارت دقیقی بر فروش و توزیع مواد شیمیایی داشته باشند. بازار کیمیا مجهز به سیستم‌های امنیتی و ایمنی است و مواد شیمیایی از محل تولید دارای یک کارت خاص و سامانه هستند و ضوابط خاصی بر این بازار وجود دارد. گویا در بازار کیمیا هیچ‌گونه مواد شیمیایی ای وجود نخواهد داشت؛ چراکه مواد شیمیایی در انبارهای شورآباد نگهداری می‌شوند و بازار کیمیا صرفا محل خرید و فروش مواد شیمیایی خواهد بود و فروشندگان مواد شیمیایی هم تنها اجازه دارند که نمونه‌هایی از مواد را که خطرناک هستند ، تهیه و در مغازه خود نگهداری کنند.
با خالی‌شدن خیابان ناصرخسرو از شیمیایی‌فروش‌ها، خطر بزرگی از سر تهران کم خواهد شد و باید امیدوار باشیم که این طرح تا پایان سال به سرانجام برسد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید