• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207426
+
-

4 استان بارشی و تهران بدون بارش

بارش باران که از اوایل پاییز تقریبا همه نواحی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده، در دهه دوم و سوم آبان‌ماه شدت بیشتری می‌گیرد. طبق پیش‌بینی‌ کارشناسان هواشناسی، شکل‌گیری توفان حاره‌ای بر الگوی آب و هوایی ایران تأثیر‌گذار بود و از ابتدای پاییز در مناطق مختلف کشور، هفته‌ای یک موج بارشی را شاهد بودیم. بارش‌ها از نظر دینامیکی قدرت خوبی دارند و به‌لحاظ رطوبتی ضعیف هستند و توفان حاره‌ای رطوبت منطقه را کاملا تخلیه کرده است. با این حال، ورود موج بارشی به نواحی شمالی کشور، از امروز(سه‌شنبه) نواحی شمالی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بارش باران استان‌های گیلان، مازندان، گلستان و خراسان شمالی را دربر‌می‌گیرد. اما آب و هوای تهران تا هفته آینده تغییری نمی‌کند. محمدرضا جاویدی، کارشناس مستقل هواشناسی در این‌باره  به همشهری گفت: «موجی که فردا عصر در نوار شمالی کشور فعالیت خود را شروع می‌کند، علاوه بر بارش در 4 استان گیلان، ‌مازندران، گلستان و خراسان شمالی، باعث مواج‌شدن دریای خزر می‌شود و ارتفاع موج می‌تواند تا 2متر هم برسد که برای شناورهای کوچک خطر‌‌آفرین است.
او افزود: «بلافاصله یک روز بعد از خروج این موج، موج دیگری از غرب و جنوب غرب وارد کشور می‌شود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا یک هفته آینده در همه استان‌های کشور شاهد بارش‌های نقطه‌ای و همرفتی باشیم. در واقع تا یک هفته دیگر، استانی نخواهد بود که حداقل یک‌بار نقطه‌ای از آن، بارشی دشت نکرده باشد. طبق بررسی نقشه‌های هواشناسی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، استان‌های واقع در زاگرس مرکزی و جنوبی، برخی نقاط استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و پنجشنبه (۱۱آبان) در برخی نقاط استان‌های واقع در غرب، مرکز، ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات کرمان بارش پیش‌بینی می‌شود.»
جاویدی اضافه کرد: «طی 10روز آینده بیشترین بارش‌ها در نوار شمالی کشور به‌ویژه استان‌های گیلان و مازندران شاهد بیشترین بارندگی هستند. اما با تغییر ساختار الگوی آب و هوایی، از دهه دوم آبان به‌تدریج، ‌امواجی که وارد کشور می‌شوند، بارش‌هایی با شدت بیشتری را به‌دنبال خواهند داشت.» وی گفت: «در دهه سوم آبان ماه، جنوب غرب کشور، استان‌های خوزستان، بوشهر و شمال غرب فارس بیشترین بارش را دارد و بارندگی حتی ممکن است به 200میلی‌متر هم برسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید