• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207414
+
-

2کتاب از انتشارات همشهری

انتشارات همشهری در حوزه سواد رسانه‌ای 2 کتاب مهم با نام‌های «فراتر از اخبار جعلی» با عنوان فرعی «کشف حقیقت در جهان اشتباه‌پراکنی» و «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» با زیرعنوان «تناقض‌ها و بحران‌ها» راهی بازار کتاب کرده است.

کتاب «فراتر از اخبار جعلی» نوشته «جاستین پی. مک‌برابر» را عاطفه رضوان‌نیا به فارسی برگردانده است.
اخبار جعلی یکی از بحران‌های کنونی جهان است. زمانی که اخبار جعلی به‌مثابه رهنمونی برای سلامتی، روابط، تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی استفاده می‌شود، فرد و جامعه آسیب خواهد دید. حال این پرسش‌ها مطرح می‌شود که چه‌کسی حقیقت را می‌گوید؟ از کجا بدانیم؟ چطور به اینجا رسیدیم؟ چه کار می‌توانیم بکنیم؟
بنابراین در جهانی مملو از اشتباه پراکنی که عمدا و سهوا اشاعه پیدا می‌کنند، نیازمند یافتن مسیری درست هستیم. کتاب پیش‌رو، به‌صورت گام به گام و با زبانی ساده به شما کمک می‌کند تا بفهمید که «چه‌کسی حقیقت را می‌گوید.» این کتاب به زبانی ساده به برخی روش‌های مطالعه رسانه اشاره می‌کند که از این لحاظ، هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطبی که در حوزه مطالعات رسانه دستی بر آتش دارند، مفید است. این کتاب ۳۴۳صفحه‌ای با قیمت ۲۶۰هزار تومان منتشر شده است.


کتاب «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» نیز با عنوان فرعی «تناقض‌ها و بحران‌ها» نوشته «یوتا هایدر» و «اولاف سوندین» با ترجمه مشترک لیلا نیرومند و مهدی فروتن منتشر شده است. هدف بوتا هایدر و اولاف سوندین از نوشتن «سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی: تناقض‌ها و بحران‌ها» بررسی چالش‌هایی است که دگرگونی‌های فنی و اجتماعی امروزی در درک سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به‌وجود آورده‌اند. این کتاب،5‌تناقض مسئولیت‌پذیری، هنجارگرایی، زمان‌مند‌بودن، اعتماد و بی‌طرفی را پیش می‌کشد تا بین تحقیقات سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی پل بزند. تصمیم نویسندگان برای تمرکز بر تناقض‌های این عرصه ارائه تصویری شفاف از آن و نشان‌دادن چیزی است که بهتر یا متفاوت آموزش داده شود تا بتوان مفهومی را با زیرساخت‌های نوپدید تغییر داد یا اصلاح کرد. این کتاب ۲۴۳صفحه‌ای به‌بهای 180هزار تومان منتشر شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید