• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 8 آبان 1402
کد مطلب : 207413
+
-

استرس عامل مهم حواس پرتی

عدم‌تمرکز حواس مشکلی است که بسیاری از افراد، به‌خصوص دانش‌آموزان با آن روبه‌رو هستند. این مهم اگر رفع نشود می‌تواند دردسرهای زیادی را برای دانش‌آموز به‌وجود آورد. مهم‌ترین بازتابش رکود‌تحصیلی است. دکتر آمنه ذاکری روان‌شناس کودک و نوجوان به دلایل حواس‌پرتی دانش‌آموزان اشاره می‌کند.‌

قبل از درمان حواس پرتی باید دلیل ابتلا به آن را بررسی کرد. کودکی که سر کلاس تمرکز لازم را ندارد و صحبت‌های معلم را متوجه نمی‌شود یا نوجوانی که در کلاس نشسته اما ذهنش جای دیگری سیر می‌کند قطعا چنین دانش‌آموزی نمی‌تواند نمره مطلوب را به‌دست آورد. بنابراین با برخورد تند و خشن پدر و مادر روبه‌رو می‌شود. این کودک یا نوجوان به مرور زمان از درس زده شده و کار به جایی می‌رسد که فقط از ترس والدین خود راهی مدرسه می‌شود.

اگر کودک شما مدام به بیرون از پنجره یا محیط اطراف نگاه می‌کند درحالی‌که قرار است درگیر فعالیت‌هایی مانند تکالیف یا کارهای خانه باشد، می‌توان گفت کودک شما تمرکز کمی دارد. اغلب این بچه‌ها اعتماد به نفس پایینی دارند و همیشه بی‌قرار هستند.

کمبود خواب نقش مهمی در کاهش تمرکز دارد، چرا که فرایند فکری را کند می‌کند. نکته دیگر مضطرب بودن کودک یا نوجوان است. او همیشه از موضوعی رنج می‌برد و ذهنش مشوش است.

خیلی از بچه‌ها به‌دلیل مشکلات عاطفی و روانی تمرکز لازم را ندارند؛ نه برای درس نه برای انجام کارهای شخصی خود. از این‌رو پدر و مادرها باید با دقت زیاد بررسی کنند ببینند فرزندشان از چه موضوعی ناراحت است یا چه اتفاقی ذهنش را به هم ریخته است، سپس درصدد برطرف کردن آن برآیند.

اولین گام برای افزایش تمرکز، تنظیم خواب شبانه است. بین 8 تا 10 ساعت خواب برای رده سنی کودکان و نوجوانان کافی است. سپس تنش‌های خانوادگی را کم کنید و در زمانی که کودک حضور دارد به هیچ عنوان مشاجره نداشته باشید.

برای انجام تکالیف‌شان زمانبندی درنظر بگیرید. این کار باعث می‌شود کودک روی نوشتن و مطالعه درس‌ها تمرکز کند. اگر کارهایش را به موقع انجام داد با تشویق خود به او اعتماد به نفس ببخشید.

 خواندن با صدای بلند برای بالا بردن تمرکز در درس خواندن مفید است. هر روز، زمانی (۱۰ تا ۲۰ دقیقه) را برای کودکان تعیین کنید تا مقالات کوتاه مورد علاقه خود را با صدای بلند برای شما بخوانند. این کار باعث تقویت هماهنگی دهان، چشم و مغز کودکان می‌شود. ونکته آخر اینکه روی میز او را شلوغ نکنید. بودن اسباب بازی روی میز حواس کودک را پرت می‌کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید