• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 7 آبان 1402
کد مطلب : 207302
+
-

می‌خواستند از حضور حیوانات وحشی در سریال مهران مدیری، ماجرا درست کنند

توضیحات مسئول حیوانات سریال مرداب، درباره صحنه‌های آسیب زدن حیوانات به هم در این سریال

گزارش 2
می‌خواستند از حضور حیوانات وحشی در سریال مهران مدیری، ماجرا درست کنند

در قسمت پیشین سریال «مرداب» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد، 2 سکانس بلند از به‌جنگ هم انداختن سگ‌ها پخش شد؛ صحنه‌هایی که چندان لازم نیست طرفدار حیوانات باشید تا از دیدنشان آزار ببینید و البته این نخستین باری نیست که در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی شاهد چنین صحنه‌هایی هستیم.
به گزارش همشهری آنلاین، نخستین سکانس سریال مرداب که به تازگی از شبکه نمایش‌خانگی در حال پخش است، در یک گاوداری و در حالی می‌گذرد که یک گاو بدحال روی زمین افتاده است. گاو البته به‌طور حتم پیش از فیلمبرداری بیهوش شده، اما واقعا مشخص نیست این بیهوشی در چه شرایطی انجام شده است و آیا حیوان بعد از بیهوش‌شدن روی زمین افتاده یا زمین نرمی ‌برای او فراهم شده تا آسیب نبیند. در قسمت سوم سریال هم در 2 سکانس پرخشونت جنگ سگ‌ها و زخم‌زدن آنها به هم نمایش داده شد که تماشاگر را آزار می‌داد. در این سکانس چند سگ با هم می‌جنگند و حتی می‌توان زخم روی دست یکی از سگ‌ها را دید. در پلان دیگری هم اسپری بنفش‌رنگ که مخصوص بهبود زخم است، روی دست او دیده می‌شود که نشان از آسیب‌دیدن حیوان است.
با رضا دهقان که مسئول تأمین احشام سریال مرداب است، در این‌باره صحبت کردیم. او می‌گوید: «برای بیهوش‌کردن حیوانات، پیش‌زمینه‌های آن درنظر گرفته می‌شود و در این صحنه هم سعی شده شرایطی فراهم شود تا حیوان پس از بیهوش شدن روی سطح نرم بیفتد.» این سطح نرم البته به‌گفته دهقان کود حیوانی بوده که در همان گاوداری وجود داشته است و آن را برای وزن یک گاو مناسب می‌داند.
او توضیح می‌دهد دامپزشک هم در صحنه بوده و از حیوان مراقبت می‌کرده است. دهقان درباره صحنه جنگ و آثار زخم روی دست سگ‌ها هم می‌گوید: «این جنگ‌ها ساختگی است و به حیوان آسیب چندانی نمی‌رسد. وقتی سگ‌های جنگی با هم مبارزه می‌کنند، یکی از آنها باید آنقدر زخمی‌ شود که از مسابقه کنار برود ولی در اینجا قبل از جدی‌شدن جنگ، پلان تمام می‌شود.» وی درباره اسپری بنفش ترمیم زخم هم که روی دست سگ، مشخص است می‌گوید: «به هر حال سگ‌ها دندان دارند و وقتی با هم می‌جنگند، گاز می‌گیرند. اینطور نیست که هیچ اتفاقی نیفتد. حتی در مورد بازیگران هم همینطور است. ممکن است برای هرکدام از آنها هم اتفاقی بیفتد. ولی سگ‌ها به مدت طولانی با هم نجنگیده‌اند و طول پلان چند ثانیه بوده است. این سگ‌ها با هم زندگی می‌کنند و اگر با یکدیگر درگیر هم بشوند به راحتی می‌توان از هم جدایشان کرد.» دهقان می‌گوید: «کار ما تأمین احشام برای فیلمبرداری است. این حیوانات آموزش دیده‌اند و به هم صدمه نمی‌زنند.» درباره نحوه این آموزش‌ها هم می‌گوید: «ما طبق آنچه کارگردان می‌خواهد، حیوان را آماده می‌کنیم و آموزش می‌دهیم. ضمن اینکه این حیوانات قیمتی هستند و صاحب حیوان اجازه نمی‌دهد به او آسیبی بزنیم. همکارانی داریم که این حیوانات را نگهداری می‌کنند و در اختیار ما می‌گذارند تا در پروژه‌های مختلف از آنها استفاده شود.»
دهقان درباره پروتکل و قوانین استفاده از حیوانات در فیلم و سریال هم می‌گوید: «حیوانات ما اهلی هستند و حیوان خاص نیستند که خرید و فروششان مشکل داشته باشد. انجمن حمایت از حیوانات هم زمانی می‌تواند به ما ایراد بگیرد که صدمه‌ای به حیوانی وارد شده باشد. ولی نهاد یا انجمن خاصی روی کار ما نظارت ندارد. ما کارمان را خودمان درست انجام می‌دهیم. یک زمانی از حیوانات وحشی و خاص استفاده می‌کنیم که باید با سازمان محیط‌زیست برای این کار هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. اما در مورد حیواناتی مثل اسب و سگ فقط لازم است دامپزشک آنها را معاینه کند و واکسینه شده باشند. این کار هزینه زیادی هم ندارد که برای تهیه‌کننده سنگین باشد و بخواهد از زیر آن شانه خالی کند.»  دهقان می‌گوید حیوانات خاصی هم که در سریال دراکولای مهران مدیری از آنها استفاده شده بود و حامیان حیوانات و حیات‌وحش به آن اعتراض کرده بودند، موضوع خاصی نبود: «این حیوانات را من سر آن سریال بردم. می‌خواستند آن را تبدیل به ماجرا کنند، اما مشخص شد ما تمام هماهنگی‌ها را با سازمان محیط‌زیست انجام داده‌ایم. ما همکارانی داریم که باغ وحش دارند و از این حیوانات نگهداری می‌کنند و بعد از تمام شدن کارشان در سریال هم به همان‌جا برگردانده شدند.» وی افزود: زمانی که سریال دراکولای مهران مدیری از شبکه نمایش خانگی پخش شد، حضور حیواناتی مثل ببر، عقاب، تمساح، زرافه، کرکس و لاما ماجراهای زیادی به‌دنبال داشت. این حیوانات که زیستگاه اصلی‌شان طبیعت است، در این سریال به‌عنوان حیوانات خانگی یک خانواده مرفه نمایش داده شدند. این کار اعتراض فعالان حقوق حیوانات را به‌دنبال داشت. آنها معتقد بودند این کار به‌معنای عادی‌سازی‌ نگهداری حیوانات وحشی در خانه و در نتیجه جدا کردن زودهنگام توله‌ها از مادر برای فروش است. علاوه بر آن شرایط نگهداری آنها در روزهای فیلمبرداری و سرنوشت‌شان پس از پایان کار، مورد سؤال بود. هرچند مدیرکل وقت دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط‌زیست با تأیید صدور مجوز از سوی این سازمان برای استفاده از حیوانات وحشی در سریال «دراکولا» گفت: قطعا استفاده از حیوانات‌وحشی در سریال‌ها به قاچاق دامن نمی‌زند و پخش تصاویر مربوط به نگهداری از آنها در منزل، موجب ترویج نگهداری از آنها در محیط انسانی نمی‌شود. ضمنا نمی‌توان دور استفاده از حیوانات در سریال‌ها را خط کشید!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید