• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 4 آبان 1402
کد مطلب : 207037
+
-

خانواده افغان از قصاص قاتل گذشتند

خانواده افغان از قصاص قاتل گذشتند

خانواده جوان افغان که چند سال قبل در جریان درگیری خیابانی در اندیمشک به‌دست جوانی ایرانی به قتل رسیده بود بدون هیچ چشمداشتی قاتل را بخشیدند.
به گزارش همشهری، یکی از روزهای آبان‌ماه سال 99به پلیس اندیمشک خبر رسید که جوانی افغان در جریان یک درگیری خیابانی بر اثر اصابت گلوله به قتل رسیده  است. شواهد نشان می‌داد که  جنایت با استفاده از یک قبضه سلاح کلاشنیکف اتفاق افتاده است. متهم به قتل بعد از جنایت به مکان نامعلومی گریخته اما در نهایت خود را تسلیم و به ارتکاب جنایت اعتراف کرده بود.
متهم که جوانی 27ساله بود مدعی شد که ناخواسته و به‌خاطر یک لحظه عصبانیت دست به این جنایت زده است. او گفت: چند روز قبل مقتول را در خیابان دیدم و در یک لحظه با یکدیگر چشم در چشم و در نهایت گلاویز شدیم. آن روز چند نفر وساطت کردند و درگیری ما به پایان رسید اما به‌خاطر این درگیری از او کینه به دل گرفتم. او را قبلا هم دیده بودم و می‌دانستم اهل افغانستان و چند سالی است که در اندیمشک زندگی می‌کند.
متهم در ادامه گفت:‌ چند روز از درگیری اول گذشته بود که بار دیگر او را در کوچه دیدم. او باز هم نگاه بدی به من انداخت و من هم به‌خاطر کینه‌ای که از او داشتم با او درگیر شدم. جوان افغان جثه بزرگی داشت و از من قوی‌تر بود. او با ضربه‌ای که زد من را روی زمین انداخت. من هم از زمین بلند شدم و دوان‌دوان به خانه‌مان رفتم و کلاشنیکفی را که داشتیم آوردم و شلیک کردم. وقتی او  روی زمین افتاد، از ترس از آنجا فرار کردم ولی چند ساعت بعد خودم را تسلیم پلیس کردم.

حکم قصاص
با وجود پشیمانی متهم از جنایتی که مرتکب شده بود، اولیای دم درخواست قصاص کردند و گفتند که حاضر نیستند از خون پسرشان بگذرند. در این شرایط بود که متهم در دادگاه کیفری یک استان خوزستان محاکمه شد. او در جلسه دادگاه بار دیگر اظهارات قبلی‌اش را تکرار کرد و گفت ناخواسته دست به قتل زده و از کرده‌اش پشیمان است. در این شرایط بود که قضات دادگاه برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند و در نهایت متهم را به قصاص محکوم کردند و این رأی چندی بعد در دیوان عالی کشور نیز تأیید و برای اجرا به واحد اجرای احکام دادسرای اندیمشک فرستاده شد.

بخشش برای رضای خدا
با قطعی شدن حکم قصاص، شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شد. پسر جوان می‌دانست اگر رضایت خانواده افغان را جلب نکند به‌زودی قصاص می‌شود. از سوی دیگر تعدادی از بزرگان منطقه ازجمله شیخ علی زبید که در خوزستان به «زعیم شیخ علی بن ناصر آل نبهان» مشهور است تلاش‌های گسترده‌ای را برای جلب رضایت اولیای دم آغاز کردند. این تلاش‌ها در حالی ادامه داشت که هر روز که می‌گذشت قاتل به چوبه دار نزدیک‌تر می‌شد. بزرگان اندیمشک در آخرین جلسه‌ای که با پدر و مادر مقتول به‌عنوان اولیای دم برگزار کردند به آنها گفتند که متهم در این مدت در زندان تنبیه شده و از کاری که کرده پشیمان است. آنها خانواده افغان را به بخشش دعوت و از محاسن عفو و گذشت صحبت کردند. هرچند آنها راضی به این کار نبودند اما در نهایت اعلام کردند فقط برای رضای خدا قاتل را می‌بخشند و به او رضایت می‌دهند. در این شرایط بود که بخشش اولیای دم افغان جان تازه‌ای به جوان ایرانی داد و با منتفی شدن قصاص در این پرونده قرار است متهم به‌زودی به لحاظ جنبه عمومی جرم محاکمه شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید