• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206928
+
-

برگزاری دهمین المپیاد هندسه ایران

آزمون نهایی دهمین دوره المپیاد بین‌المللی هندسه همزمان با 62کشور جهان، در تهران برگزار شد. رضا شکیبا، رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز که یکی از متولیان برگزاری آن بوده است، درباره این المپیاد می‌گوید: «المپیاد هندسه ایران یکی از معدود مسابقات دانش‌آموزی در سطح بین‌المللی است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر آن بوده است. مدیریت برگزاری آن بر عهده کشورمان است و همزمان با آزمون داخلی در جهان برگزار می‌شود.» بد نیست بدانید، در سال ۱۳۹۳ جمعی از معلمان و علاقه‌مندان این حوزه با هدف ترویج و عمومی کردن هندسه در سطح کشور و ایجاد بستری مناسب برای ارتباط بین علاقه‌مندان در سرتاسر جهان، اقدام به راه‌اندازی «المپیاد هندسه ایران»(IGO)کردند.
شکیبا شناسایی و معرفی استعدادهای برتر هندسه را از اهداف این المپیاد می‌داند. او معتقد است، برگزاری المپیاد ریاضی امکانی برای ارائه مسیر علمی مناسب، عمومی کردن تفکر هندسی، ایجاد بستری برای ارتباط بین علاقه‌مندان به هندسه و فرصتی مناسب برای تبادل دانش و تجربیات معلمان هندسه است. او در ادامه می‌افزاید:«شرکت کنندگانی که در داخل کشور رتبه به‌دست می‌آورند علاوه بر اینکه صاحب مدال می‌شوند، با همه شرکت‌کنندگان دیگر کشورها مقایسه شده و در رتبه بین‌المللی هم شرکت داده می‌شوند.»
به‌گفته این مسئول، در دهمین دوره المپیاد هندسه ایران، ۳۶۴۱ دانش‌آموز سمپادی و غیرسمپادی کشور همزمان با دانش‌آموزان دیگر کشورها به رقابت پرداختند که از این میان ۱۵۶ نفر از استان البرز در این دوره حضور داشتند.
شکیبا با بیان اینکه این دوره از المپیاد، در 3سطح مقدماتی برای پایه‌های هفتم و هشتم، متوسطه برای پایه‌های نهم و دهم و پیشرفته برای پایه‌های یازدهم و دوازدهم طراحی شده بود، اشاره می‌کند:‌ «هندسه، یکی از حوزه‌های درخشش تمدن ایرانی - اسلامی است و در آثار علمی دانشمندان گذشته ما نیز نمودی آشکار دارد. هندسه به‌عنوان یکی از شاخه‌های اصلی ریاضیات، قدمتی باستانی دارد و حل مسائل هندسی به‌عنوان چالشی خلاقیت‌برانگیز همواره درمیان ریاضی‌دانان و دوستداران ریاضیات از محبوبیت بالایی برخوردار بوده‌ است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید