• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 آبان 1402
کد مطلب : 206916
+
-

جشنواره «هزار فردا» فرصتی برای کشف استعدادهای نوجوانان

داستان‌نویسی به کمک هوش مصنوعی

داستان‌نویسی به کمک هوش مصنوعی

مژگان مهرابی

اختتامیه رویداد خلاقیت «هزار فردا» روز آخر مهر ماه برگزار شد؛ یک برنامه شاد برای دختران نوجوان که در آن استعدادها و دانسته‌های خود را به نمایش گذاشتند. در این برنامه دختران خلاق داستان‌هایی را که مدنظر داشتند، با استفاده از طراحی و هوش مصنوعی روی کاغذ آوردند. دکتر مریم اردبیلی، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران و ‌دکتر عاطفه خادمی مشاور زنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمانان ویژه مراسم بودند و از نمایشگاه بازدید کردند.



21گروه شرکت کننده
ساعت، 5عصر را نشان می‌دهد؛ سالن مملو از جمعیت است. دختران نوجوانی که برای نشان دادن هنر طراحی خود به اینجا آمده‌اند، آنقدر شور و نشاط دارند که هر کس در جمع‌شان باشد، به وجد می‌آید. دورتادور کریدور شاسی‌های بلندی چیده شده با نقاشی‌های زیبا؛ تصویرهایی که هر کدام‌ یک داستان را روایت می‌کند. شرکت‌کننده‌ها 110نفر شده و به 21گروه تقسیم می‌شوند. این برنامه، برای دختران رده سنی 13تا 18سال در نظر گرفته شده و از چند هفته پیش در کارگاه‌های داستان‌نویسی، خلاقیت و طراحی با هوش مصنوعی و تولید داستان‌های مصور شرکت کرده‌اند.

داوری عادلانه
مراسم با شور و هیجان زیادی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان و مهمان‌ها با دقت به داستان‌های مصور نگاه می‌کنند. بعضی‌شان هم با صبر و حوصله قصه‌ها را می‌خوانند. اشتیاق مردم برای خواندن قصه‌ها دخترهای نوجوان را سر ذوق آورده است. روی پای خود بند نیستند. گویی دلهره شیرینی را تجربه می‌کنند. بعد از بازدید 2ساعته از نقاشی‌ها و داستان‌ها، نوبت به داوری هادی محمدیان، مجید خسروانجم، علی حیاتی، محمدرضا دوست‌محمدی، رضا وحیدزاده، محمود آراسته‌نسب، میکائیل براتی، ارسلان عیوض‌زاده، محمد صالحی، سارا رحیمی، فاطمه بهروزفخر و نگین فراهانی می‌رسد؛ استادان برجسته تصویرسازی. آنها دست به‌کار می‌شوند و بعد از شور و مشورت، نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند. برنده‌ها: «گروه اول: داستان نامه آخر»، «گروه دوم: داستان حفره»، «گروه سوم: داستان 4برگ»‌

تقویت قوه تخیل
حس خوبی است. هنرمندانی که قوه تخیل‌شان قلقلک شده تا داستانی را بنویسند و با هوش مصنوعی مصورش کنند. ریحانه فرهادزاده از گروه نامه آخر با شوق می‌گوید: «خیلی خوشحالم که گروه‌مان برنده شد. داستان‌نویسی کمک زیادی به شکوفا شدن خلاقیت نوجوانان می‌کند. به همه دوستان هم سن و سالم توصیه می‌کنم در اوقات فراغت خود داستان‌نویسی با تصویر را تمرین کنند.» ساحل جواهریان از گروه «حفره»، قدردان استادان و دست‌اندرکاران این برنامه است. او می‌گوید:‌ «امکان خوبی مهیا شده تا نوجوان‌ها با هم رقابت سالمی داشته باشند. در کارگاه آموزشی چیزهای زیادی از استادانمان یاد گرفتیم. با کمک آنها توانستیم داستانی را که مدنظرمان است، با ایده‌پردازی تصویری و با کمک هوش مصنوعی بنویسیم.» زینب مختاری از گروه «این چهار برگت» در گوشه‌ای از سالن مشغول عکس گرفتن با دوستانش است. او شروع رویداد را به چند ‌ماه قبل مربوط می‌داند و می‌گوید: «شرکت در این کارگاه‌ها باعث می‌شود نوجوانان به داستان‌نویسی علاقه بیشتری پیدا کنند.»

تولید انرژی پاک از پر مرغ!
دانشمندان می‌گویند با سوزاندن پرهای مرغ‌ها می‌توانند انرژی پاک تولید کنند. پژوهشگران روش جدیدی برای تولید غشاها با استفاده از ضایعات پر مرغ پیدا کرده‌اند. تولید انرژی از هیدروژن یک فرایند تولید انرژی پاک امیدوارکننده است که هیچ محصول جانبی مضری تولید نمی‌کند و تنها چیزی که از آن به‌جا می‌ماند، بخار آب است. پیل‌های سوختی هیدروژنی با استفاده از غشاهای نیمه تراوا الکتریسیته تولید می‌کنند. با این حال، این پیل‌ها به شکل سنتی با مواد شیمیایی همیشه ماندگار، گران‌قیمت و غیردوستانه با محیط‌زیست ساخته می‌شوند که بسیار سمی و سرطان‌زا هستند.

زایشگاه ستاره‌ای
همه ستاره‌ها از گاز تشکیل شده‌اند، به همین دلیل زایشگاه ستاره‌ها ابر گازی بسیار متراکم و غول‌پیکر است که به این توده‌های عظیم‌الجثه که در فاصله‌های بین ستاره‌ای و کهکشان‌ها قرار دارند سحابی می‌گویند. سحابی‌ها عمدتا از گاز هیدروژن، هلیوم و گردوغبار میان‌ستاره‌ای تشکیل شده‌اند. نوع دیگری از سحابی‌ها به «سحابی تاریک» معروفند که بسیار سردند و از خود نوری ندارند. معمولا هم محل مناسبی برای تشکیل ستارگان نیستند. سحابی نشری و بسیار درخشنده «جبار» درصورت فلکی «شکارچی» نمونه معروفی از زایشگاه ستاره‌ای در آسمان است. این سحابی تقریبا 1500سال نوری از ما فاصله دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید