• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 2 آبان 1402
کد مطلب : 206730
+
-

هشدار درباره آسیب‌پذیری در برابر مخاطرات جوی

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تغییر اقلیم، سبب افزایش آسیب پذیری ناشی از مخاطرات جوی در کشور شده است.
به گزارش مهر، سحر تاج بخش مسلمان در همایش «هواشناسی جاده‌ای» در مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری کشور اظهار داشت: مخاطرات جوی به‌ویژه سیلاب، بیشترین سهم را در تلفات انسانی مخاطرات طبیعی دارد؛ به‌طوری که برآوردها نشان می‌دهد که این پدیده سهم ۴۵درصدی در تلفات مخاطرات طبیعی دارد.
او افزود: آمارها نشان می‌دهد که پدیده‌های حدی یکی از پر مخاطره‌ترین عوامل تهدید‌کننده جان و مال مردم هستند که با افزایش ناهنجاری‌های اقلیمی آشکار‌تر شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: افزایش دمای جو کره زمین سبب شده تا رخداد این مخاطره‌ها نظیر سیلاب‌ها، امواج گرمایی و سرمایی افزایش یابد.
او تصریح کرد: اگر روند افزایش دما براساس پیش نگری‌های IPCC ادامه یابد، شرایط می‌تواند وخیم‌تر شود؛ به‌ویژه برای کشورهایی که با زیرساخت‌های فرسوده مواجه هستند. طبیعی است که این کشورها در برابر این شرایط آسیب پذیر‌تر خواهند بود.
رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: سازمان جهانی هواشناسی در اجلاس cop27 در مصر مکلف شد تا سامانه هشدار سریع برای همه را در دستور کار قرار دهد و همه کشورهای دنیا به این سامانه مجهز شوند.
تاج‌بخش مسلمان ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین راهکارهای موردنیاز این ابتکار، راه‌اندازی سامانه‌های هشدار سریع چند مخاطره‌ای است.
او توضیح داد: وقتی یک پدیده مخاطره آمیز مانند سیل رخ می‌دهد، ممکن است به تنهایی عامل مرگ‌ومیر نباشد و عوامل دیگری نظیر رانش زمین، ریزش ساختمان‌ها، تخریب پل‌ها و.... چند نوع مخاطره دیگر نیز به تشدید تلفات و وسعت حادثه بیفزاید.
او اضافه کرد: دسترسی به هشدارهای چند مخاطره‌ای به مدیریت بحران سازمان‌های امدادی کمک فراوانی می‌کند.
تاج بخش افزود: برای راه‌اندازی سامانه‌های هشدار سریع چند مخاطره‌ای، علاوه بر داده‌های هواشناسی باید سایر اطلاعات زیرساختی نیز در اختیار هواشناسی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید