• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 27 مهر 1402
کد مطلب : 206269
+
-

علائم خستگی مفرط 6نشانه‌ای که باید جدی بگیرید

آرش نهاوندی؛ مترجم

خستگی مفرط را می‌توان نقطه آغازی بر پایان روال زندگی عادی دانست، پس تا دیر نشده و خستگی مفرط بر زندگی شما سایه نینداخته، علائم آن را بشناسید و روند مراقبت از خود را آغاز کنید. تنها درصورت شناخت علائم خستگی مفرط است که شما می‌توانید خودمراقبتی را آغاز کنید و طی روندی تدریجی، دوباره زندگی عادی خود را از سر بگیرید. در ادامه به چند علامت رایج خستگی مفرط اشاره شده است.
احساس خستگی با وجود خواب کافی
اگر انرژی شما به‌طور مداوم تخلیه می‌شود و با وجود خواب کافی و استراحت کامل آخر هفته نیز برطرف نمی‌شود، خستگی مفرط سراغتان آمده است. اگر نتوانید بر خستگی خود غلبه کنید، احتمالا از مرزهای توانایی جسمانی‌تان گذر کرده‌ و بیش از حد توانتان از ذهن و جسم خود کار کشیده‌اید.
احساس انزوا و قطع ارتباط
اگر از دوستان‌ و خانواده خود فاصله گرفته‌اید یا نمی‌توانید آخرین باری را که واقعا از معاشرت اجتماعی لذت برده‌اید به یاد آورید، زمان توجه به‌خودتان فرا رسیده است.
کاهش عملکرد کاری
عملکردتان در کار کم شده یا اشتیاقی به انجام وظایفی که تا پیش از این به انجام آنها از خود علاقه نشان می‌دادید، ندارید؟ خستگی مفرط می‌تواند انگیزه شما را از بین ببرد و این احساس را ایجاد کند که در حال گام برداشتن در یک شن‌زار هستید.
اختلال در خواب
خستگی مفرط، گاهی باعث هجوم افکار به مغز شما و در نهایت بی‌خوابی می‌شود. اگر این وضعیت همچنان در طول چند شب ادامه داشت، زحمت زیادی برای پیدا کردن مقصر به‌خود ندهید؛ احتمالا دلیل اصلی چنین وضعیتی استرس است.
افزایش کج خلقی
اگر یکباره نسبت به همکاران و دوستان خود رفتار توأم با بدخلقی و رنجش را در پیش بگیرید، به‌احتمال زیاد دچار خستگی مفرط شده‌اید. خستگی می‌تواند افراد کاملا آرام و خونسرد را تبدیل به آدم‌های غرغرو و بدخلق کند.
اهمال در مراقبت از خود
زمانی که شما دچار خستگی مفرط شده باشید، برنامه روزانه ورزشی، رژیم متعادل و استراحت خود را طبق برنامه پیگیری نخواهید کرد. اهمال در مراقبت از خود و عدم‌پرداختن به برنامه‌های روزمره می‌تواند باعث بدتر شدن پدیده خستگی مفرط شود.
* متن کامل این مطلب را در همشهری آنلاین بخوانید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید