• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 24 مهر 1402
کد مطلب : 205950
+
-

رایزنی‌های دیپلماتیک در دوحه

سفرهای منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان به قطر رسید

گزارش2
رایزنی‌های دیپلماتیک در دوحه

وزیر امورخارجه ایران در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود به عراق، لبنان و سوریه، در دوحه با مقام‌های ارشد قطری گفت‌وگو کرد؛ دیدارهایی که با محوریت تقویت همگرایی اسلامی به‌منظور جلوگیری از استمرار جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی انجام شد. دیدار و گفت‌وگو با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر و شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه قطر از مهم‌ترین برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان در دوحه بود. مهم‌ترین محورهای رایزنی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در قطر را در ادامه می‌خوانید.

ضرورت تحرک جمعی کشورهای اسلامی به‌منظور پایان‌دادن به جنایات جنگی رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه شهروندان غزه
تأکید بر اهمیت برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امورخارجه و نیز رؤسای کشورها
ضرورت جلوگیری از حملات وحشیانه جاری رژیم‌صهیونیستی علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه از سوی کشورهایی که علاقه دارند دامنه جنگ توسعه نیابد.
وجود خطر خارج‌شدن وضعیت از کنترل درصورت ادامه حملات صهیونیست‌ها
انتقاد از حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از رژیم‌صهیونیستی با وجود دعوت واشنگتن از دیگران برای خویشتن‌داری
تأکید مقام‌های عالی‌رتبه حماس بر اولویت‌داشتن رسیدگی به موضوع اسرای غیرنظامی
پیگیری توسعه همکاری‌های دوجانبه تهران – دوحه
قدردانی از نقش‌آفرینی قطر در موضوع تبادل زندانیان و انتقال دارایی‌های ایران‌

هشدار ایران به آمریکا و صهیونیست‌ها
وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه‌ «الجزیره» در قطر هشدار داد اگر دامنه جنگ علیه غزه گسترش پیدا کند، خسارت‌های سنگینی به آمریکا وارد می‌شود. امیرعبداللهیان با بیان اینکه اگر جنگ علیه غزه متوقف نشود گسترش جبهه‌های جنگ هم بعید نیست، افزود: به رژیم صهیونیستی از طریق حامیانش اعلام کرده‌ایم اگر از جنایات خود در غزه دست برندارد، دیگر فردا دیر خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه ایران نمی‌تواند صرفا نظاره‌گر این وضعیت باشد، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های سیاسی، مانع از گسترش جنگ شود؛ «چراکه هیچ‌کس نمی‌داند بعدا چه اتفاقی رخ خواهد داد».

سفر همزمان بلینکن در منطقه
سفر منطقه‌ای رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درحالی است که همزمان، وزیرامورخارجه آمریکا نیز به‌دنبال تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی در منطقه حضور دارد. آنتونی بلینکن طی روزهای اخیر پس از سفر به تل‌آویو و دیدار با مقام‌های رژیم‌صهیونیستی، به عربستان رفت تا با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کند. ازسوی دیگر گفته می‌شود سفر به امارات و مصر هم در دستورکار بلینکن قرار دارد؛ رایزنی‌هایی که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد محور اصلی آن، جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در اراضی اشغالی به کشورهای دیگر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید