• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 24 مهر 1402
کد مطلب : 205931
+
-

یک‌صدایی شورای شهر برای نجات حریم تهران

روز گذشته رئیس و اعضای شورای شهر نسبت به ازبین‌رفتن حریم تهران انتقاد کردند

شورا
یک‌صدایی شورای شهر برای نجات حریم تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

براساس آمار‌ها، رشد جمعیت در شهر و شهرستان‌های اطراف تهران روز به روز درحال افزایش است و همین مسئله به موضوع تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای غیرقانونی‌ در نزدیکی پایتخت یا درواقع همان حریم تهران با شهرهای اطراف دامن زده است. مدت‌هاست به فاصله چند متر از مرز تهران با سایر شهرها، برج‌های بلند بدون مجوز رشد کرده و خارج از هر قاعده‌ای به شهر متصل می‌شوند. متاسفانه گاهی نهاد‌های شهری و قضایی شهرستان‌های اطراف، مجوز ‌ساخت‌وساز را صادر کرده و سودجویان داخل حریم تهران بدون توجه به تذکرات شهرداری پایتخت اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند. حتی دیده شده زمین‌هایی که قبلا اراضی کشاورزی و روستایی بودند یا به منابع طبیعی تعلق داشتند به عناوین متعدد زیر ساخت‌وساز می‌روند و جمعیت ساکن در آنها بر جمعیت شهر افزوده می‌شوند. در نهایت بعد از آنکه بدون توجه به تذکرات شهرداری تهران، کار خود را انجام دادند، مدیریت شهری پایتخت را مجبور به پاسخگویی در زمینه موضوعاتی چون مصرف آب و افزایش تولید پسماند می‌کنند.



مکث
موافقت اعضا با یک فوریت واگذاری ملک به بانک شهر


یک فوریت «لایحه مجوز فروش، واگذاری و انجام معامله یک فقره متعلق به شهرداری تهران» با حداکثر آرای موافق به تصویب رسید. براین اساس ملکی در بلوار معلم منطقه‌18 با وسعت حدود 470هزار مترمربع و ارزش 4هزار و 200میلیارد تومان بابت تسویه بدهی به بانک شهر واگذار می‌شود.

دسترسی تمام شهروندان به مشاوران حقوقی در سطح شهر
اگر افراد بدون مشورت با یک متخصص حقوقی اقدام به شکایت و طرح دعوا کنند، ممکن است وقت زیادی در فرآیند پرونده از متخصصان قضایی و دادگاه‌‌ها تلف شود و این موضوع به اطاله دادرسی می‌‌انجامد. برهمین اساس دسترسی تمامی شهروندان به مشاوران حقوقی امری مهم تلقی شده و تفاهمنامه‌ای میان شورای شهر تهران و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاور خانواده قوه قضاییه منعقد شده و در این تفاهمنامه بر گسترش و توسعه خدمات حقوقی در سطح شهر و احیای حقوق عامه تاکید شده است. حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاور خانواده قوه قضاییه در صحن شورا گزارشی از انجام دیدارهای مردمی و حل مشکلات حقوقی شهروندان ارائه داد و گفت: «وکلا در طول هفته در ۳۰۰مسجد در سراسر کشور حضور دارند و گره‌گشایی می کنند. بیش از هزار و ۳۰۰وکیل در مساجد از حقوق افرادی که به هر دلیلی توانایی اخذ وکیل ندارند، دفاع می‌کنند تا هیچ یک از مردم به دلیل فقر، دغدغه وکیل نداشته باشند. در راه کمک به مردم برای رفع معضلات حقوقی و پیگیری حقوق عامه مردم گام برداشته شده و سامانه ۱۲۹ به صورت ۲۴ساعته در سراسر کشور در خدمت مردم است.» او تاکید کرد: تمام کارشناسان در کشور به کار گرفته شده‌اند تا ساختمان‌های ناایمن پرتردد را شناسایی کنند و خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شده، از هر استان ۸ تا ۱۰ساختمان ناایمن پرتردد شناسایی و لیست آن مشخص شده است که اگر در آینده اتفاقی روی دهد، به عنوان حقوق عامه موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید