• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 24 مهر 1402
کد مطلب : 205886
+
-

پوست‌اندازی کامل

آیا تاتنهام که متحول‌شده، مدعی قهرمانی است؟

پوست‌اندازی کامل

آنج پوستکوگلو، سرمربی استرالیایی تاتنهام برای دومین‌بار پیاپی جایزه بهترین مربی ‌ماه لیگ برتر فوتبال انگلستان را دریافت کرد. هر سه تیم بزرگسالان، زیر 21سال و 18سال باشگاه تاتنهام صدرنشین لیگ‌های خود در این فصل هستند. درخشش باشگاه لندنی در حالی است که تافی‌ها بهترین بازیکن و کاپیتان خود یعنی هری کین را از دست داده و او را با 95میلیون یورو به بایرن‌مونیخ فروخته‌اند. دروازه‌بان فرانسوی این تیم، هوگو لوریس هم از این تیم رفته و هنوز تیمی برای خودش پیدا نکرده است. آیا تاتنهام که سال‌ها و روزهای طولانی را بدون جام پشت‌سر گذاشته است، می‌تواند با این مربی و این روند به دوران قحطی جام پایان دهد؟ آخرین کسی که 2جایزه ابتدایی بهترین سرمربی ‌ماه را برد، یورگن کلوپ بود که فصل‌20-2019 به این جوایز رسید و همان فصل کلوپ و لیورپول توانستند جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر ببرند.
    فعلا 8بازی تاتنهام بدون باخت سپری شده (6برد و 2تساوی) و 30مسابقه دیگر پیش رو دارند. وقتی شنبه آینده تیم‌های باشگاهی از تعطیلات فیفادی خلاص شوند، تعداد روزهای صدرنشینی تاتنهام در لیگ‌های سطح اول فوتبال انگلستان از هزار روز تجاوز خواهد کرد و به 1001روز خواهد رسید. تیم منچستریونایتد با 4هزارو486روز صدرنشینی، رکورددار لیگ انگلیس است. لیورپول روزهای کمتری صدر جدول را اشغال کرده؛ 4هزارو38روز، بالاتر از آرسنال با 3هزارو75روز، اورتون با 2هزار و 123روز، چلسی با هزار و 861روز، استون‌ویلا با هزار و573روز، منچسترسیتی با هزار و535روز، ساندرلند با هزار و 146روز، لیدزیونایتد با هزار و 104روز و تاتنهام با هزار و یک روز. هیچ باشگاه دیگری تعداد روزهایش را در صدر جدول لیگ انگلیس چهاررقمی نکرده است.
    549روز از 1001روز حضور اسپرز در صدر لیگ مربوط به دهه 1960(54.8درصد) بود و در مجموع، آنها بیش از هر تیم دیگری روزهای بیشتری را در لیگ دسته‌اول سپری کرده‌اند؛ 85روز بیشتر از لیورپول و 186روز بیشتر از منچستریونایتد.
    در آن فصل خاص 61-1960، اسپرز 248روز از 253روز را در صدر جدول سپری کرد (شامل 246روز آخر). فقط شفیلد ونزدی برای مدت کوتاهی در آن سال صدر را از آنها پس گرفته بود (5روز).
    آخرین باری که تاتنهام طعم صدر جدول را چشیده بود، به 23روز بین 21نوامبر تا 15دسامبر سال‌2020 برمی‌گردد.
    آخرین قهرمانی تاتنهام در لیگ سطح اول فوتبال انگلستان در فصل‌61-1960 رقم خورد.
    تیم هشتم فصل پیش، این فصل در مقایسه با فصل گذشته مالکیت بیشتری در اختیار دارد. بازیکنان این تیم توپ را در یک‌سوم هجومی زمین به‌دست می‌آورند و ضربه‌های بیشتری در محوطه جریمه حریف دارند. شوت‌ها و گل‌ها، همگی افزایش یافته‌اند. میزان مالکیت این تیم در یک‌سوم حمله در مقایسه با حریفشان بیش از 50درصد بیشتر شده ‌که نشان می‌دهد آنها توپ را بالای زمین نگه می‌دارند و بسیار بهتر از فصل گذشته بر زمین تسلط دارند.
    پس از منچسترسیتی (64.4درصد) و چلسی (63.5درصد) سومین مالکیت توپ (61.4درصد) در لیگ برتر را تاتنهامی‌ها دارند. آنها فصل گذشته در رده نهم قرار گرفتند و حالا به مربی استرالیایی این تیم اتهام می‌زنند که از گواردیولا تقلید می‌کند. او باکی از این قیاس ندارد، مهم این است که اثر خودش را روی تیم گذاشته. پوستکو در برخی موارد نسبت به گواردیولای این فصل عملکرد بهتری دارد. منچسترسیتی در بازی با آرسنال در غیاب رودری، دی‌بروینه، ریاض محرز و گوندوغان که 2نفر‌آخر از تیم رفته‌اند و 2نفر اولی در دسترس نیستند، تأثیری در یک‌سوم دفاعی حریف نداشت اما تاتنهام متفاوت است؛ میل آنها به بازی در زمین حریف خیلی بیشتر از سیتی است.
    در غیاب هری کین، حتی تعداد شوت‌های تاتنهام با 153شوت (19.1در هر بازی) بالاترین در لیگ برتر است، درحالی‌که از لحاظ تعداد گل‌های غیرپنالتی (15.1) پس از نیوکاسل (15.9) و برایتون (15.8) سوم هستند.
    تاتنهام این فصل از لحاظ تعداد شوت‌(153) و همچنین از نظر لمس توپ در محوطه جریمه حریفان‌(341) و پاس صحیح در یک‌سوم دفاعی حریف‌(1192) بهترین تیم لیگ است. آنها از لحاظ پاس‌های صحیح در نیمه زمین حریف، حمل توپ به سمت جلو‌(685) و تعداد تکل‌(160) دوم هستند.
    بازیکنان این تیم این فصل فقط 2اشتباه انجام داده‌اند که منجر به موقعیت گل برای حریف شده است. فقط 4تیم اشتباهات منجر به موقعیت گل کمتری مرتکب شده‌اند. خروس‌ها یکی از 8تیمی هستند که هنوز اشتباه منجر به دریافت گل نداشته‌اند. این در حالی است که فصل گذشته بیش از هر تیم دیگری در لیگ برتر مرتکب اشتباهاتی شدند که منجر به گل حریف شد‌(10بار).
    در معیارهای دیگر هم رتبه تاتنهام را بین 20تیم این فصل می‌بینید: 104شوت دریافتی(رتبه هشتم)، 27کارت زرد(بیستم و بداخلاق‌ترین تیم)، 14موقعیت مسلم گلزنی از دست رفته (شانزدهم)، 29مهار توسط دروازه‌بان(هفتم) و 36ضربه دریافتی به چهارچوب(یازدهم). این عملکرد دفاعی تیم پوستکوگلو در این فصل است که احترام‌برانگیز به‌نظر می‌رسد.
    با رفتن هوگو لوریس، اوضاع دروازه‌بانی تاتنهام بهتر هم شده است. فقط 4دروازه‌بان در این فصل نسبت به ویکاریو‌(2.5) از ورود ضربات غیرپنالتی بازیکنان حریف به دروازه جلوگیری کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، اگر مهارهای ویکاریو نبود، ممکن بود اسپرز 2.5گل بیشتر از آنچه در لیگ خورده بود، دریافت کند. برای مثال، این گل‌ها می‌توانستند پیروزی یک بر صفر در لوتون را به تساوی و تساوی 2-2 در برنتفورد را به شکست تبدیل کنند.
    مهاجمان این تیم 18گل به ثبت رسانده‌اند و 14گل خراب کرده‌اند. آنها موقعیت گل زیاد خلق می‌کنند که این خوب است و زیاد هم از دست می‌دهند که خوب نیست. مهاجمان تاتنهام فصل پیش فقط 42گل خراب کرده بودند و در رده یازدهم لیگ از این نظر قرار داشتند. منچسترسیتی با از‌دست‌دادن 70گل مسلم در رده اول بود.
    با 27کارت زرد که 2تای آنها منجر به 10‌نفره‌شدن این تیم در بازی قبلی مقابل لوتون شد، آنها بداخلاق‌ترین یا خشن‌ترین تیم لیگ هستند. با وجود بازیکنانی نظیر رومرو این اتفاق طبیعی است اما این کارت‌ها و خشونت‌ها در ادامه با محرومیت بازیکنان این تیم به زیان آنها خواهد بود.

آیا تاتنهام به این روند ادامه می‌دهد؟ این تیم منچستریونایتد را 2بر صفر برده و آرسنال را 2-2 متوقف کرده‌ است اما بقیه بازی‌های آنها با هر 3 تیم تازه صعود‌کرده یا به‌عبارت بهتر با هر 5‌تیم انتهای جدول بوده است و یک بازی هم مقابل لیورپول داشته‌اند. با این حال، کسب 20امتیاز از 8بازی رکورد فوق‌العاده‌ای در هر شرایطی است. به هر حال، این بهترین شروع آنها در یک فصل لیگ برتر محسوب می‌شود. دلایل زیادی برای خوش‌بین‌بودن به اتفاقاتی که در تاتنهام می‌افتد، وجود دارد. بازی‌های سخت‌تر هنوز در پیش است.

فصل پیش در زمان کونته، آنها 49.8درصد مالکیت توپ در هر بازی داشتند که این میزان به 61.4درصد در دوران پوستکوگلو رسیده است. لمس توپ در محوطه جریمه حریف فصل پیش 13.6 در هر مسابقه بود که به 19.1 در این فصل ارتقا یافته و گل‌ها از 1.84 به 2.25 گل در هر بازی افزایش
داشته.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید