• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 23 مهر 1402
کد مطلب : 205827
+
-

خواجو؛ در میان پل‌های شگفت انگیز

خواجو؛ در میان پل‌های شگفت انگیز

هر روز شاید ده‌ها بار از روی پل‌ها رد شویم اما هرگز متوجه آنها نشویم. پل‌ها، چنان بخشی از زندگی ما شده‌اند که به جز موارد خاصی، اصلا نمی‌فهمیم که وجود هم دارند. اما همین سازه‌های تکراری، ممکن است حتی به بخشی از هویت ملی ما تبدیل شوند؛ درست مثل پل خواجو در اصفهان که نمادی از شکوه و قدمت و تاریخ ایران است.
پل‌ها، احتمالا هدیه طبیعت به بشر اولیه بوده‌اند؛ یک سنگ بزرگ، یک درخت و یا گیاهان مستحکمی که معبری در مسیری ناممکن ایجاد می‌کرده‌اند، این ایده را در ذهن بشر به وجود آورده اند که خودش هم می‌تواند 2نقطه را به هم متصل کند و این کار، همچنان ادامه یافته است. پل‌ها، در هر شکلی - چه پل‎های جلوی پارکینگ‌ها که پارک کردن جلوی آنها مساوی پنچری است، چه پل‌های ماشین‌روی عظیم و چه پل‌های مدرن عابران پیاده - زندگی ما را تسهیل می‌کنند و آنقدر همه جا هستند که عموما به چشم نمی‌آیند. اما این سازه که یار قدیمی بشر بوده، نیازمند توجه بیشتری است و با همین ایده، روز جهانی پل که امروز است، مطرح شده تا مردم بیشتر قدر آنها را بدانند و به آنها توجه کنند. در چنین روزی، طبیعی است که به پل‎های سرشناس دنیا توجه ویژه‌ای شود. بخشی از این توجه ویژه، در هر کجای جهان که باشید، نصیب پل معروف خواجوی خودمان می‌شود. هرکسی که در گوگل یا هر جای دیگری شگفت‌انگیزترین، زیباترین و معروف‌ترین پل‌های دنیا را جست‌و‌جو کند، قطعا چشم اش به نام پل خواجو هم خواهد افتاد. در بیشتر فهرست‌های معتبری که سایت‌های تخصصی و عمومی منتشر می‌کنند، نام این پل دیده و توصیف‌های زیبایی درباره آن هم پیدا می‌شود. برای نمونه، سی‌ان‌ان در فهرست «24پل شگفت‌انگیز دنیا» درباره آن نوشته است: «این پل منظری چشمگیر دارد و طراحی آن به‌گونه ای است که اجازه می‌دهد جریان آب زیر آن به راحتی ادامه داشته باشد. این پل که حدود سال 1650(میلادی) ساخته شده، به خوبی سرپا مانده است. پل خواجو باید در صدر تمامی فهرست‌هایی باشد که پل‌های شگفت‌انگیز دنیا را معرفی می‌کنند.»
گاردین هم در فهرست 10پل زیبای دنیا، این پل را گنجانده و درباره آن نوشته است: «یکی از اهداف پل خواجو، دور هم جمع شدن، لذت بردن در چایخانه و دیدن منظره زیبای رودخانه بوده است. درست مثل پل قدیمی لندن، با معماری زیبا و شیک و نه چندان شلوغ و درهم، شهر را از روی آب عبور می‌دهد.»
سایت معماری «آرکیتکچوال ایجست» هم پل خواجو را در فهرست «زیباترین پل‌های جهان» گذاشته و علاوه بر پرداختن به ویژگی‌های فنی آن، درباره این پل نوشته است: «این پل در نور روز و همینطور شب‌ها بسیار زیباست و مکان محبوبی برای مردم است تا دور هم جمع شوند و خوش باشند.»
این پل، در دنیای گردشگری هم بسیار سرشناس است و طبیعی است که سایت‌های تخصصی گردشگری دنیا هم، آن را در کنار بهترین‌ها و زیباترین‌های دنیا بگذارند.
اگر بخت یارتان است و در اصفهان هستید، همین امروز به پل خواجو سری بزنید و نه فقط از زیبایی و عظمت آن لذت ببرید بلکه به این فکر کنید که اگر پل‌ها نبودند زندگی ما چه کابوسی می‌شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید