• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 20 مهر 1402
کد مطلب : 205571
+
-

کاهش تب قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز

توزیع گوشت‌های تنظیم بازاری در سطح شهرها بر کنترل بازار گوشت تأثیر زیادی داشته است

مرضیه ثمره حسینی- روزنامه‌نگار

افزایش عرضه گوشت‌های تنظیم بازار موجب شده قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر کاهش پیدا کند. در حال حاضر، گوشت گوسفندی و گوساله به 2شکل وارداتی و گوشت تولید داخل به بازار عرضه می‌شود که این موضوع در کنترل بازار گوشت قرمز تأثیر بسزایی داشته است.
 عرضه گوشت‌های تنظیم بازار از چند هفته گذشته در سطح استان تهران و دیگر استان‌های کشور ازجمله البرز و خراسان رضوی آغاز شده است و طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی، قرار است با افزایش حجم واردات، عرضه به سایر استان‌ها هم تعمیم پیدا کند.

تأثیر عرضه گوشت‌های تنظیم بازار
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با همشهری در مورد وضعیت بازار گوشت گفت: قیمت گوشت در روزهای اخیر حدود 20هزار تومان کاهش یافته است. علی‌اصغر ملکی با اشاره به تأثیر عرضه گوشت‌های تنظیم بازار بر کاهش قیمت گوشت اعلام کرد: گوشت‌های تنظیم بازار که در سطح شهر در حال توزیع است تأثیر زیادی بر کنترل بازار گوشت داشته است و چون قیمت‌ها مناسب است استقبال مردم هم برای خرید این گوشت‌ها خوب است.
این مقام صنفی در مورد قیمت گوشت‌های تنظیم بازار گفت:‌ هر کیلو گوشت گوسفندی تنظیم بازار با قیمت 282هزار تومان و هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان هم 430هزار تومان به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود.

چشم‌انداز افزایش بیشتر عرضه گوشت
سیاوش احمدی میرقائد، رئیس سازمان امور عشایری ایران هم روز گذشته اعلام کرد: براساس قرارداد پروار دام در زمستان امسال، یک میلیون رأس دام عشایری با هدف عرضه 9هزار تن گوشت وارد بازار می‌شود. این در حالی است که یکی از دلایل به‌هم‌ریختگی بازار گوشت قرمز در ماه‌های اخیر، کاهش عرضه دام بوده است. به‌نظر می‌رسد با افزایش عرضه، قیمت گوشت در روزهای آینده با کاهش بیشتری همراه شود.
در این باره، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه گوشت قرمز در بازار به وفور وجود دارد، اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود از اواسط آبان‌ماه ثبات در بازار گوشت برقرار شود و برنامه‌ریزی‌ها بر این است که سطح قیمت‌ گوشت قرمز به سطح قیمت‌های سال گذشته بازگردد.

قیمت دام زنده هنوز بالاست
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأیید ادعای قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی به همشهری گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار گوشت نداریم اما همچنان تقاضای خرید پایین است.
ملکی با اشاره به لزوم کاهش قیمت دام زنده گفت: بازار دام زنده راکد است اما هر کیلو دام زنده همچنان حدود 200هزار تومان فروخته می‌شود. این مقام صنفی در مورد علت بالابودن قیمت دام زنده گفت: دامداران دام خود را با هزینه‌های بالا نگهداری کرده‌اند و به راحتی راضی نمی‌شوند دام خود را با قیمت پایین عرضه کنند البته شاید در این میان برخی دامداران به‌دلیل مسائل مالی حاضر به عرضه دام خود با قیمت پایین باشند.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به اینکه آیا قیمت گوشت در روزهای آینده با کاهش بیشتری همراه خواهد شد یا نه؟ گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد چون دامداران حاضر به عرضه ارزان دام خود نیستند اما همانطور که اشاره شد، زمانی که گوشت تنظیم بازار عرضه شد تأثیرات خوبی گذاشت و توانست بازار را کنترل کند و اگر این گوشت در بازار نبود با توجه به اینکه هوا رو به سردی می‌رود، افزایش قیمت‌ها را داشتیم اما با عرضه گوشت‌های تنظیم بازار جلوی رشد قیمت‌ها گرفته شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید