• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 20 مهر 1402
کد مطلب : 205564
+
-

7دهک، مشمول یارانه تشویقی شدند

با اضافه شدن دهک‌های ۶ و ۷ به مشمول طرح کالابرگ‌الکترونیک، حالا 7دهک یارانه بگیر کشور می‌توانند از یارانه تشویقی این طرح استفاده کنند.
2 دهک دیگر نیز به طرح کالابرگ الکترونیک اضافه شدند و تعداد دهک‌های درآمدی مشمول این طرح به 7دهک می‌رسد؛ این اقدام دولت در راستای حمایت از معیشت خانوارها و هدایت یارانه نقدی به مسیر اصلی، یعنی تأمین امنیت غذایی خانوارهاست؛ اما اصل ماجرا چیست؟
بعد از اجرای طرح ملی کالابرگ الکترونیک، ابتدا خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی در 3 دهک پایین درآمدی و بعدازآن کل خانوارهای مستقر به این 3 دهک مشمول طرح شدند. آنها می‌توانستند با اختصاص بخشی از اعتبار یارانه‌نقدی خود به خرید سبد کالابرگ، از یارانه تشویقی برخوردار شوند؛ اما در ادامه ضمن اینکه مشوق‌ها افزایش یافت، بر تعداد خانوارهای مشمول طرح نیز اضافه شد.
از دوم شهریورماه امسال اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به 5 دهک ارتقا یافت و 2 دهک چهارم و پنجم نیز مشمول اجرای این طرح شدند به‌نحوی‌که چنانچه همچون دهک‌های اول تا سوم کم‌درآمد ۵۰ درصد اعتبار یارانه خود را به خرید ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده در طرح کالا برگ‌الکترونیک اختصاص دهند مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مازاد به آنها تعلق می‌گیرد. با توجه به آنکه خانوارهای دهک‌های چهارم تا هفتم از یارانه ۳۰۰ هزارتومانی به ازای هر نفر برخوردار هستند با احتساب اعتبار مازاد ۱۲۰هزارتومانی، مبلغ ۴۲۰ هزار تومان به‌عنوان یارانه تشویقی در هرماه به آنها تعلق خواهد گرفت.
با این حساب، تاکنون 5دهک پایین درآمدی مشمول طرح کالابرگ الکترونیک شده‌اند و درصورت اختصاص 200هزارتومان از یارانه نقدی خود به خرید در این طرح، مشمول دریافت یارانه تشویقی به مبلغ 120هزار تومان می‌شدند که باید در همان‌ماه آن را صرف خرید کالاهای موجود در سبد می‌کردند؛ حالا آنگونه که سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، خانوارهای دهک‌های ۶ و ۷ نیز مشمول طرح کالابرگ الکترونیک خواهند شد و می‌توانند یارانه تشویقی ۱۲۰ هزارتومانی دریافت کنند. پیش‌تر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احتمال تغییر دهک‌بندی خانوارها و بررسی مجدد آزمون وسع خبر داده بود؛ بر این اساس، اگر تغییراتی در دهک‌بندی‌ها رخ دهد، احتمال جایگاه خانوارها در 9دهک یارانه‌بگیر وجود دارد و اگر کسی در این 7دهک بماند، مشمول طرح کالابرگ خواهد بود. نکته دیگر اینکه قبلاً، وزیر کار گفته بود افرادی که به هر طریق برای دریافت یارانه یا ثبت‌نام نکرده‌اند یا جزو دهک ۱۰ قرار گرفته‌اند و یارانه به آنها تعلق نگرفته و یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند، می‌توانند به سامانه «حمایت» مراجعه و اعتراض‌شان را ثبت کنند. به‌گفته وزیر‌رفاه، اعتراضات بررسی و پاسخ داده و دهک‌های درآمدی براساس آزمون وسع مجدداً بررسی می‌شوند.

جزئیات طرح کالابرگ
در این طرح امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت منجمد گوساله، برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قندوشکر با استفاده از مبلغ یارانه خانوار یک‌ماه زودتر از واریز نقدی برای خانوارهای دهک‌های اول تا سوم فراهم شده است.
میزان اختلاف تورمی ۱۱ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده از سال ۱۴۰۱ بدون لحاظ کردن اعتبار مازاد برای مردم شارژ می‌شود و درصورت تورم احتمالی روی اقلام سبد، دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاها را نسبت به سال ۱۴۰۱ پوشش می‌دهد به‌نحوی‌که پرداختی خانوارها تا پایان سال ثابت خواهد بود.
در حال حاضر بیش از ۹۳ هزار مغازه به سامانه کالا برگ‌الکترونیک متصل شدند و تعداد فروشگاه‌های متصل به سامانه به ۱۰۰ هزار فروشگاه افزایش پیدا کرده است. ۱۰فروشگاه زنجیره‌ای اتکا، رفاه، افق کورش، جانبو، دیلی مارکت، مینو مارت، هفت، گندم طلایی، هایپر فامیلی و وال مارکت نیز در سراسر کشور در این طرح فعال و مشغول خدمت‌رسانی به خانوارهای دهک‌های مشمول هستند.1

 

این خبر را به اشتراک بگذارید