• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 20 مهر 1402
کد مطلب : 205540
+
-

پایان دوری 11ساله

تیم‌ملی ایران فرداشب با اردن مصاف می‌دهد؛ حریفی آشنا با سابقه 13رویارویی که البته آخرین آنها 11سال قبل بوده است

پایان دوری 11ساله

 تیم ملی ایران در ادامه برنامه‌های آماده‌سازی‌اش برای حضور در جام ملت‌های آسیا از ساعت21:30 فردا (جمعه) در ورزشگاه بین‌المللی شهر امان به مصاف تیم ملی اردن می‌رود. بعد از اینکه در فیفادی گذشته تیم ملی با تیم‌های بلغارستان و آنگولا دیدار تدارکاتی برگزار کرد، این بار در تورنمنتی چهارجانبه با حضور تیم‌های اردن، عراق و قطر شرکت کرده تا شرایط آمادگی‌اش را در مصاف با این 3تیم عربی مورد سنجش قرار دهد. ایران در جام ملت‌های آسیا برای کسب عنوان قهرمانی با تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان و کره‌جنوبی رقابت خواهد کرد و به‌احتمال فراوان همین 4تیم هستند که مدعی عنوان قهرمانی خواهند بود. بعد از آن 4تیم و در رتبه‌های بعدی به مدعیان درجه‌دوم آسیا می‌رسیم که دقیقا همین تیم‌های حاضر در تورنمنت اردن هستند. 3تیمی که به همراه ایران در تورنمنت اردن حضور دارند به همراه ازبکستان، امارات و چین تیم‌های رده دوم آسیا هستند و حالا تیم امیر قلعه‌نویی باید با 2تیم از ‌بین همین کشور‌ها در اردن روبه‌رو شود. البته قطر در دوره قبلی جام ملت‌ها به قهرمانی رسیده بود و حالا مدافع عنوان قهرمانی این رقابت‌ها‌ست اما با نتایج این تیم در رقابت‌های اخیر به‌نظر می‌رسد قطری‌ها در جام ملت‌های 2023 با وجود امتیاز میزبانی، شانس چندانی برای قهرمانی نداشته باشند.

   عراق با چهره‌های آشنا
تورنمنت چهارجانبه اردن از ساعت18 فردا در امان برگزار می‌شود و در نخستین بازی 2تیم قطر و عراق به مصاف یکدیگر خواهند رفت. تیم ملی عراق با هدایت خسوس کاساس اسپانیایی و قطر با سرمربیگری کارلوس کی‌روش مقابل هم قرار می‌گیرند تا چهره نخستین تیم صعودکننده به فینال این تورنمنت مشخص شود. در میان بازیکنان دعوت‌شده به تیم ملی عراق، نام 3بازیکن حاضر در لیگ برتر ایران هم دیده می‌شود. علی عدنان و منتظر محمد (مس رفسنجان) و فهد طالب (نفت آبادان) در تیم ملی عراق حضور دارند و احتمال رویارویی آنها با تیم‌ملی ایران در بازی فینال یا رده‌بندی هم وجود خواهد داشت.

   همسایه زامبیا و هاییتی
بازی دوم تورنمنت از ساعت21 آغاز می‌شود و شاگردان امیر قلعه‌نویی به مصاف میزبان رقابت‌ها یعنی تیم ملی اردن می‌روند. اردن در حال حاضر، رتبه84 را در رنکینگ فیفا در اختیار دارد؛ پایین‌تر از گینه، زامبیا و بولیوی و بالاتر از لوکزامبورگ، بحرین و هاییتی؛ و البته 63رتبه پایین‌تر از تیم ملی ایران که در حال حاضر رتبه بیست‌ویکم را در این رنکینگ در اختیار دارد. هدایت تیم ملی اردن برعهده حسین عموته مراکشی است. از میان تیم‌هایی که حسین عموته پیش از این در آنها مربیگری کرده، باشگاه‌های الشارجه و السد، نام‌های آشناتری برای هواداران فوتبال در ایران هستند. اردن در جام ملت‌های‌2023 با تیم‌های کره‌جنوبی، مالزی و بحرین در گروهE‌ هم‌گروه است. دیدار ایران و اردن در ورزشگاه بین‌المللی شهر امان برگزار می‌شود که گنجایش 25هزار تماشاگر را دارد.

   6 بر 4؛ این رقابت نزدیک است
2تیم ایران و اردن تا‌کنون 13بار با هم روبه‌رو شده‌اند که 6برد سهم ایران و 4برد سهم اردن شده است. 3بازی 2تیم هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. این نتایج نشان می‌دهد اردن با وجود اینکه تیمی درجه2 در آسیا محسوب می‌شود، در مصاف با ایران معمولا نتایج خوبی گرفته و آمار بازی‌هایش مقابل ایران نسبتا نزدیک بوده است. جالب‌ترین رقابت ایران و اردن در مقدماتی جام‌جهانی‌2006 بود که ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ در تهران یک بر صفر به اردن باخت و برای صعود شدیدا به دردسر افتاد. در بازی برگشت در اردن، ایران محکوم به پیروزی بود که با 2گل نیکبخت‌واحدی و علی دایی به برتری رسید. یک سال قبل از آن در مقدماتی جام ملت‌های 2004 نیز ایران در زمین خودش 4بر یک پیروز شد و اردن در بازی برگشت این شکست را با نتیجه 3بر 2 جبران کرد. آخرین بازی ایران و اردن، یک بازی دوستانه در سال2012 بوده که در شهر امان با تساوی بدون گل به پایان رسیده است. این دو تیم 11سال است با یکدیگر روبه‌رو نشده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید