• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205422
+
-

پرونده ترافیک روی میز پارلمان شهری

روز گذشته رئیس پلیس راهور تهران با حضور در صحن شورای شهر گزارشی از وضعیت ترافیکی تهران ارائه داد

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

ترافیک دیگر به‌عنوان یک موضوع جدانشدنی و لاینفک تهران تبدیل شده است و نیمه دوم سال این معضل شهری به اوج خود می‌رسد. بازگشایی مراکز آموزشی و کوتاه شدن روز، ترافیک شهر را چند برابر می‌کند و مسیری که شاید پیش از آن در مدت کوتاهی طی می‌شد، ساعات زیادی به طول می‌انجامد و همین شلوغی شهر به شکل سرسام‌آوری شهروندان را گرفتار خود کرده است. هرچه از این معضل شهری بگوییم باز هم کم گفته‌ایم؛ برهمین اساس روز گذشته در صحن شورای شهر موضوع ترافیک و افزایش تردد خودروها مطرح شد و در نخستین دستور جلسه به این مسئله رسیدگی شد. رئیس پلیس راهور تهران دیروز در شورای شهر حاضر شد و گزارشی از وضعیت ترافیکی پایتخت را ارائه کرد.

بیدار شدن غول ترافیک تهران
به ‌گفته ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، غول ترافیک تهران در نیمه دوم سال بیدار می‌شود و همه نگران ترافیک سنگین در معابر هستند. او با اشاره به اینکه ما تقریبا از 2 ‌ماه قبل با تشکیل کارگروه‌هایی با همکاری شهرداری به فکر مهار غول ترافیک پایتخت بودیم، گفت: در نیمه دوم سال به‌دلیل اضافه شدن سفرهای آموزشی و کاهش طول روز، ترافیک افزایش می‌یابد، از ساعت ۷ صبح با باز شدن مدارس، ترافیک آغاز می‌شود و بعد از آن ترافیک ادارات و بعد از آن نیز ترافیک بازار آغاز می‌شود و حتی تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح نیز بار ترافیک ورودی را داریم. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ۱۵ ورودی به شهر تهران داریم که بیشترین ورودی خودروها از غرب و بعد از آن هم جنوب و شرق پایتخت است، ادامه داد: اگر بتوانیم حمل‌ونقل عمومی به سمت کرج را افزایش دهیم بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود.

تردد 9میلیون موتور و خودرو در شهر
موسوی‌پور با اشاره به تردد ۹ میلیون موتور و خودرو در سطح شهر، تاکید کرد: خیابان‌ها هنوز همان خیابان‌های قدیمی هستند و تجمع مراکز آموزشی باعث بروز مشکلاتی شده است؛ به‌ گونه‌ای که در میدان اعجازی در منطقه یک حدود 3هزار نفر سفر آموزشی دارند و به همین دلیل ما در تیر‌ماه به فکر ایجاد منطقه مستقل پلیس راهور در شرق منطقه‌۳  افتادیم، چرا که عمدتا شاهد تجمع مراکز آموزشی در خیابان‌هایی همچون دولت، پاسداران، یخچال، هروی و‌... هستیم که این مسئله باعث بروز معضل ترافیکی برای ما شده بود و به همین دلیل یک منطقه راهنمایی مستقل ایجاد کردیم که خوشبختانه عملکرد مثبتی در این زمینه داشت.

شناسایی 126گلوگاه ترافیکی تهران
موسوی‌پور با اشاره به اینکه 300مدرسه در حاشیه معابر اصلی و مهم را شناسایی کردیم، افزود: ۱۲۶‌گلوگاه ترافیکی در تهران شناسایی شدند که در حال احیای پلیس مدرسه هستیم. در سال‌۱۴۰۱ سفرهای روزانه از مرز ۲۰ میلیون سفر گذشت، به‌طور میانگین روزانه 9هزار مورد خبر دریافت می‌کنیم که ۲۲۰۰ مورد مربوط به تصادفات است و روزانه ۲۰۰ تصادف جرحی و کروکی داریم و باید بگویم که ۲۲ درصد تصادفات کل کشور در تهران است. حدود 4میلیون خودرو و 4میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند، معمولا روزانه ۶۵۰ خودرو در تهران توقیف می‌شود و یک سوم اعمال قانون کشور در تهران است.

همکاری شهرداری و پلیس برای کنترل هوشمند ترافیک
رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرد که یک کارگروه مشترک بین معاونت حمل‌ونقل شهرداری و پلیس تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم از هوش مصنوعی و کنترل هوشمند ترافیک استفاده کنیم، چرا که نصب یک دوربین در یک محور به ازای چند تیم گشتی پلیس فعالیت می‌کند. او با تأکید بر اینکه موتورسیکلت‌ها یک معضل هستند، اضافه کرد: ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کل کشور در تهران تردد دارند و این در حالی است که حدود ۴۰ درصد این موتورها موتورسیکلت‌کار هستند و ۱۸‌درصد برای تحصیل و ۱۳ درصد نیز برای خرید از موتور استفاده می‌کنند.

فک پلاک خودروهای دودزا
موسوی‌پور درباره خودروهای دودزا گفت: پیش از این خودروهای دودزا فک پلاک شده و با یک پلاک 5 رقمی در سطح شهر تردد می‌کردند، اما حالا با دسترسی که به سامانه سیمفا داریم طرحی را درخصوص ابطال گواهینامه در دستور کار قرار دادیم که رانندگان مجبور شوند نسبت به اخذ معاینه‌فنی اقدام کنند. در ادامه، اعضای شورای شهر تهران نسبت به اظهارات رئیس پلیس راهور نکاتی را مطرح کردند و به موضوعاتی همانند توقف خودروهای فاقد پلاک تهران، ساماندهی موتورسیکلت‌ها و خطوط ویژه اتوبوسرانی اشاره کردند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید