• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 19 مهر 1402
کد مطلب : 205421
+
-

4 ایستگاه جدید مترو پیشکش تهرانی‌ها

رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از 4ایستگاه مترو از تلاش‌های شهرداری برای ایجاد رفاه شهروندان تقدیر کرد

گزارش
4 ایستگاه جدید مترو پیشکش تهرانی‌ها

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دیروز مدیریت شهری میزبان رئیس‌جمهور بود و با حضور سیدابراهیم رئیسی 4 ایستگاه مترو در خطوط 6 و 7 افتتاح شدند و به بهره‌برداری رسیدند. مشابه همین حضور اواخر سال گذشته رقم خورد و مدیریت شهری مراسم بهره‌برداری از 5 ایستگاه در خطوط 6 و 7 را با حضور رئیس‌جمهور برگزار کرد. قیچی شدن روبان این ایستگاه‌ها به ساکنان غرب پایتخت این پیام را مخابره کرد که مدیریت شهری تلاش می‌کند تا دسترسی شهروندان به حمل‌ونقل عمومی تسریع و تسهیل شود. در راستای همین سیاست، تکمیل و توسعه بخش‌های شمالی و جنوبی خطوط 6 و 7 در اولویت قرار گرفته است. البته روزگذشته اتفاق میمون دیگری هم در مجاورت دریاچه چیتگر رقم خورد و عملیات حفاری خط10 مترو آغاز شد. رئیس‌جمهور با حضور در ایستگاه شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار) با بیان اینکه حضور من در آیین افتتاحیه ۴ایستگاه جدید مترو در غرب تهران برای تقدیر از همه دست‌اندرکاران است، گفت: «همت شهرداری تهران برای ایجاد رفاه شهروندان قابل تقدیر است؛ تلاشی که برای رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا در حوزه حمل‌ونقل در حال انجام است و مهندسان و کارکنان این مجموعه شبانه‌روز مشغول تلاش برای رفع این دو مشکل هستند.»

گام‌های شهرداری برای خطوط ریلی
گام‌هایی که برای خطوط ریلی و احداث ایستگاه‌های مختلف برداشته شده، قدم‌های بسیار خوبی بوده و اکنون تعداد ایستگاه‌های مترو عدد بالایی دارد. سیدابراهیم رئیسی با بیان این مطلب عنوان کرد: «همت شهردار تهران این است که تعداد ایستگاه‌های مترو را به عدد بالاتری برساند و تحقق این امر نیازمند اعتبارات و همت شبانه‌روزی است. تأمین واگن موردنیاز ضرورت دارد؛ چرا که می‌تواند افزایش بهره‌وری را به‌دنبال داشته باشد و موجب صرفه‌جویی در زمان سفرهای بین‌شهری و هزینه شود و تلاش‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد، بسیار مهم است.» رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه افزایش ایستگاه‌های مترو برای صرفه‌جویی در زمان و وقت صورت می‌گیرد، گفت: «مترو بهترین وسیله برای کاهش و مدیریت زمان است تا مردم بتوانند از وقت‌ خود برای انجام کارهایی که در شهر تهران دارند، استفاده کنند. کاهش هزینه هم در کنار کاهش زمان، موضوع بسیار حائز اهمیتی است. همچنین کم‌خطر و بی‌خطر بودن سفر با این وسیله هم موضوع مهمی است.»

نیاز به اتوبوس تا سال آینده مرتفع می‌شود
در ادامه، رئیس‌جمهور مردم را محور توسعه شهری دانست و تأکید کرد: «دولت خود را موظف به کمک برای توسعه همه شهرهای کشور می‌داند و حامی شهرداری‌هاست تا خدمات خود را با موفقیت انجام دهند. در راستای ارتقای رفاه شهروندان، باید تلاش کنیم تا هزینه، زمان و خطر سفرها کاهش پیدا کند. در کنار این کار، افزایش ناوگان حمل‌ونقل شهری در حوزه اتوبوس باید موردتوجه قرار گیرد که در این‌خصوص، گام‌هایی برای تأمین اتوبوس موردنیاز برداشته شده و تعداد اتوبوس در تهران افزایش پیدا کرده است و برنامه‌ریزی شده تا سال آینده این نیاز کاملا مرتفع شود.» او درباره برقی‌کردن تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها در تهران هم گفت: «کاری که تاکنون در این زمینه برنامه‌ریزی شده این است که تا آخر امسال تعدادی از این تاکسی‌ها برقی شوند و برای سال آینده کار جدی‌تری در دست اقدام است.»

هدف‌گذاری برای حل ترافیک
در مراسم دیروز، ترافیک هم یکی از محورهای سخنان رئیس‌جمهور بود و او با بیان اینکه همه اقداماتی که برای رفع مشکل ترافیک و آلایندگی صورت می‌گیرد، به نفع مردم تهران است، عنوان کرد: «برای رفاه مردم تهران باید کارهای زیادی انجام بگیرد و هدف‌گذاری خوبی انجام شده است. اگر در سفرهای شهری تهران، درست به ترافیک توجه نشود، برای جابه‌جایی از یک نقطه به نقطه دیگر بیش از یک ساعت‌ونیم زمان نیاز است که نیمی از روز فرد را به‌خود اختصاص می‌دهد و باعث هدررفتن زمان می‌شود.» او ادامه داد: «گاهی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد که رنج بسیاری به‌دنبال دارد؛ بنابراین هر کدام از ما که بتوانیم تلاش‌هایی در کاهش این حوادث و کاهش هزینه و زمان سفر داشته باشیم، رفاه مردم را به‌دنبال دارد که امروز این اهداف و این سمت‌وسو در شهرداری تهران کاملا آشکار است.» رئیسی همچنین تأکید کرد: «دولت به‌عنوان حامی مردم و شهروندان در پیشبرد پروژه‌ها عمل می‌کند و باید تلاش کنیم که حوادث، هزینه و مدت‌زمان سفر را برای مردم کاهش دهیم.»

ساخت مسکن تا ساماندهی مسائل اجتماعی
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت خود را موظف به خدمتگزاری به مردم و شهروندان می‌داند، گفت: «قرارگاه ساخت مسکن، کار را به‌خوبی دنبال می‌کند و توسعه فضای سبز تهران موضوع بسیار مهم و ارزشمندی است. به‌خاطر محدودیت‌های زمین در شهر تهران، ساخت مسکن در پایتخت دشوار است، اما با پیگیری شهرداری و وزارت مسکن امیدوار به تغییر وضعیت بافت‌های مرکزی و فرسوده هستیم.»

تبدیل چهره تهران به شهری بانشاط
سامان‌بخشی به موضوعات اجتماعی و مقابله با آسیب‌ها نیز در دستور کار شهرداری تهران است. رئیسی با بیان این مطلب گفت که باید با همراهی دستگاه قضایی و بهزیستی و... مشکلات افراد آسیب‌دیده را مرتفع کرد و امیدواریم در راستای این تلاش‌ها چهره شهر تهران، به شهری بانشاط تبدیل شود. همچنین مردم چشم‌انتظار دیدن خدمات و گشایش در زندگی‌شان هستند و انتظار می‌رود اخبار خوب برای شهروندان تهران ادامه داشته باشد.

مسئولان به‌دنبال رفاه مردم باشند
«هر مسئولی در هر گوشه‌ای باید به‌دنبال تلاش و کار باشد و مردم نمی‌خواهند شاهد اختلافات مسئولان در رسانه‌ها باشند.» این بخشی از سخنان رئیس‌جمهور است که در ادامه گفت: «مردم می‌خواهند در زندگی‌شان احساس گشایش کنند و مسئولان نیز باید برای رفاه حال مردم با جدیت تلاش کنند. معتقدم هر کسی در هر گوشه‌ای که مسئولیتی دارد باید کار و تلاش کند و مردم هم شاهد خدمات وی باشند. مردم به‌هیچ‌عنوان آمادگی شنیدن برخی اختلافات را ندارند، بلکه آمادگی دارند که خدمات، گشایش‌ها، توسعه در زندگی و رفاه‌شان را ببینند.» رئیسی با بیان اینکه 2یا چند مسئولی اگر بخواهند راه خود را بروند و اختلافات در گفت‌وگوها و در سطح جراید وجود داشته باشد، مردم آمادگی دیدن این موضوعات را ندارند، تأکید کرد: «خواسته مردم این است که شبانه‌روزی برای آنها کاری انجام شود و شاهد باشند که اتفاقی در زندگی آنها افتاده است؛ ازاین‌رو مسئولان باید کارهای بزرگی را برای مردم رقم بزنند و رفاه برای مردم به ارمغان آورند تا مردم احساس کنند گشایشی در زندگی آنها شده است. مردم انتظار دارند ببینند خیابانی که تا دیروز آسفالت نبوده، آسفالت شده است. احیانا اگر ایستگاهی در محل‌ زندگی‌شان بوده که مدت‌ها انتظار افتتاح آن را ‌کشیده‌اند، افتتاح شده یا مدرسه‌ای که مدت‌ها انتظار ساخته‌شدن آن را کشیده‌اند، ساخته شده است.»

ساخت 41کیلومتر مترو طی 2سال
 علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آیین افتتاح ایستگاه‌های متروی خطوط 6 و 7گفت: در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید حل 2 چالش ترافیک و آلودگی هوا را جزو اولویت‌های خود قرار دادیم. در پایتخت ۳۴درصد رفت‌وآمدهای شهری به‌وسیله ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی استفاده کنند. در مواجهه با چنین فضایی شهرداری تهران 2 رویکرد را در پیش گرفت؛ نخست با هوشمندسازی شهر و در دسترس قرارگرفتن خدمات برای شهروندان تلاش کردیم از حجم سفرهای درون‌شهری بکاهیم و دوم تمرکز ویژه‌ای بر توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشتیم.
در حوزه توسعه مترو، مدیریت شهری تهران توانست در مدت ۲۵ماه، ۲۴کیلومتر بر طول متروی تهران اضافه کند که با افتتاح متروی پرند این رقم به ۴۱کیلومتر می‌رسد. علاوه بر این با همراهی دولت خدمتگزار مشکل تأمین واگن مترو در تهران نیز به‌زودی برطرف می‌شود. مطابق برنامه ششم توسعه، دولت ملزم به تأمین ۱۰۳۰واگن مترو برای شهر تهران بود، اما دولت وقت همکاری لازم برای اجرایی‌شدن این الزام قانونی را نداشت تا اینکه امسال با دستور رئیس‌جمهور مقدمات تأمین ۷۹۱واگن از خارج از کشور فراهم شد. به جز این مورد بناست ۱۱۳واگن نیز از محل پروژه تولید واگن ملی تأمین کنیم که تا الان ۲۱مورد آن در مسیر ساخت قرار دارد. برقی‌سازی حمل‌ونقل شهری یکی دیگر از اقداماتی است که با همراهی وزارت صمت دارد به سرانجام می‌رسد؛ بر همین مبنا تا پایان سال آینده ۵هزار پورت شارژ خودروی برقی در ۱۷۰۰ایستگاه شهری تهران نصب می‌شود.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید