• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205323
+
-

ارگ سلطنتی و سفرنامه 620ساله

ارگ سلطنتی و سفرنامه 620ساله

«کلایویخو» اسپانیایی که در عصر تیموری به ایران آمده، نخستین جهانگردی به‌شمار می‌رود که به تهران سفر کرده و در سفرنامه‌اش شرح نسبتاً دقیقی از سبک زندگی و آداب و سنت‌های اهالی تهران قدیم ارائه داده است. کلایویخو در سال784شمسی به‌عنوان سفیر و فرستاده پادشاه اسپانیا برای رساندن پیام صلح و دوستی به تیمور لنگ که یکی از فرماندهان قدرتمند منطقه خاورمیانه بود به تهران سفر می‌کند.
جهانگرد اسپانیایی اوایل تابستان به تهران که در آن روزگار شهرقان نامیده می‌شد، رسیده و مراسم استقبال را اینگونه توصیف کرده است: «ضمن توقف در«شهرقان» پیامی از باباشیخ به ما رسید مبنی بر اینکه تیمور بزرگ تأکید کرده استقبال خوبی از ما به‌عمل بیاورد.» باباشیخ از طرف تیمورلنگ به‌عنوان حاکم تهران انتخاب شده بود و بعد از استقبال رسمی از کلایویخو، او را به مهمانسرایی می‌برد که تیمور لنگ هنگام عبور از تهران در آن منزل می‌کند.
این مهمانسرا دقیقاً در محدوده فعلی کاخ گلستان و ارگ سلطنتی واقع شده بود. نکته جالبی که در سفرنامه کلایویخو به آن اشاره شده، شیوه پذیرایی از مهمان‌های خارجی و فرستادگان ویژه پادشاه اسپانیا در تهران بوده است. آشپزها به دستور باباشیخ، اسب سرخ شده سر سفره می‌گذارند و این شیوه پذیرایی از مهمانان خارجی هنوز در کشورهای آسیای میانه مثل قزاقستان، قرقیزستان و... رواج دارد. سفرنامه کلایویخو نخستین سفرنامه‌ای است که درباره تهران‌نوشته شده و 620سال قدمت دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید