• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205291
+
-

مسجد هزارساله

مسجد هزارساله

دولاب یکی از محله‌های تاریخی پایتخت به‌شمار می‌رود. داستان‌های مختلفی درباره بناهای قدیمی و سبک زندگی اهالی این محله نقل شده است. مسجدی که در روزگار قدیم به‌نام مسجد پیر دولاب شناخته می‌شد، یکی از بناهای تاریخی و به تعبیری از نمادهای اصلی این محله است. قدیمی‌های محله دولاب معتقدند این مسجد به اندازه‌ای قدیمی است که کسی زمان ساخت آن را دقیق نمی‌داند.
قدمت مسجد «پیر» در روایت محلی به حدود هزار سال می‌رسد و برخی پژوهشگران، مسجد پیر دولاب را نخستین مسجد تهران می‌دانند. جواد متبحری دولابی، یکی از بازمانده‌های طایفه معروف متبحری‌ها در دولاب، درباره یکی از معروف‌ترین روایت‌هایی که درباره مسجد پیر نقل شده می‌گوید: «روایت شده که امام‌رضا(ع) در مسیر رسیدن به مرو از ری و دولاب عبور کرده‌اند و اگر چنین روایتی درست باشد، ایشان نماز را در مسجد پیر دولاب اقامه کرده‌اند. به همین‌خاطر مسجد پیر در یک برهه تاریخی به نام قدمگاه شناخته می‌شد.»
چند سال قبل هم کارشناسان میراث فرهنگی بقایای مهر، تسبیح و سجاده‌ای را که به حدود هزار سال قبل تعلق داشت در مسجد پیر کشف کردند. این مکان این روزها به نام مسجد بقیه‌الله ‌شناخته می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید