• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 18 مهر 1402
کد مطلب : 205214
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zmAV2
+
-

سلطان جدید جاده‌ها

کلوین کیپتوم که فقط 23سال‌ دارد، در شیکاگو، ماراتن را در 2ساعت‌و35ثانیه دوید و به تنها انسانی تبدیل شد که این دوی سنگین و طولانی را زیر 2ساعت‌ویک دقیقه دویده است

سلطان جدید جاده‌ها

جواد نصرتی

دنیای دوومیدانی همچنان در این امید بود که الیود کیپچوگه رکورد خودش در دوی ماراتن را بهبود بخشد که یک جوان کنیایی در ماراتن شیکاگو، خودش، کیپچوگه و دنیای ورزش را غافلگیر و رکورد دنیا را بیش از 30ثانیه جابه‌جا کرد.
کلوین کیپتوم که فقط 23سال‌ دارد، در شیکاگو، ماراتن را در 2ساعت‌و35ثانیه دوید و نه فقط رکورد جدیدی به نام خودش ثبت کرد که به تنها انسانی تبدیل شد که این دوی سنگین و طولانی را زیر 2ساعت و یک دقیقه دویده است. آمادگی بدنی و فراتر از آن روحیه معرکه او در خط پایان، نویدبخش آغاز دوران جدیدی در دوی ماراتن است و می‎‌توان گفت که سلطان جدیدی در جاده‌های ماراتنی دنیا ظهور کرده است. کیپتوم البته دونده ناشناخته‌ای نیست؛ او همین امسال رکورد دوی ماراتن لندن را به نام خود زده بود و بسیاری او را دونده‌ای در حال اوج‌گیری می‌دانستند اما در شیکاگو، نه بقیه، که حتی خود او هم فکرش را نمی‌کرد که رکورد کیپچوگه شکسته شود. او بعد از این دستاورد تاریخی گفته است: «بسیار خوشحالم. اما آماده نبودم. امروز رکورد جهان در فکر من نبود.»
کیپتوم که تازه در سومین ماراتن خود شرکت کرده، عملکرد خوبی داشت و در مراحل پایانی مسیر که به‌خاطر صاف و بدون شیب بودنش معروف است، وقتی به کیلومتر35 رسید، در جایگاهی بود که به رکورد دنیا حمله کند و همین کار را هم کرد؛ «زمان را جلوی خودم دیدم و به‌خودم گفتم امتحان کنم و شاید بتوانم زیر 2ساعت بدوم. می‌دانستم که بالاخره یک روز رکورددار جهان می‌شوم.»
دویدن زیر 2ساعت، اتفاقی است که فقط یک‌بار، آن هم در رویدادی غیررقابتی و با حضور دونده‌های پشتیبان، روی داده است. و البته که این کار را کیپچوگه کرده است. هموطن کیپتوم که قهرمان 2دوره المپیک است، یکی از بهترین دوندگان ماراتن تاریخ که زمان یک ساعت و 59دقیقه‌و40ثانیه را در سال2019 در وین ثبت کرده است. با این حال رکورد او سال2022 به‌مدت 2ساعت و یک دقیقه و 9ثانیه در ماراتن برلین، بهترین زمان ثبت‌شده او در رقابت‎های رسمی به شمار می‌رود که در شیکاگو شکسته شد. کیپچوگه 38ساله همچنان امیدوار است به نخستین دونده تاریخ تبدیل شود که در یک رقابت رسمی زیر 2ساعت دویده و حالا با ظهور یک رقیب جوان و قبراق، انتظار می‌رود رقابت این دو، یکی از فصل‌های جذاب ماراتن تاریخ را رقم بزند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید