• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205134
+
-

پست هوشمند در شهر

قصه شهر
پست هوشمند در شهر

اگر به شنیده‌هایمان از سال‌های خیلی دور فکر کنیم که آدم‌ها برای ارتباط با یکدیگر نامه می‌نوشتند و بعد آن را با کبوتر و اسب راهی مقصد می‌کردند و معلوم نبود نامه بموقع برسد یا نه، می‌فهمیم که انتخاب یک روز جهانی برای پست، پر بیراه هم نیست. ۱۷مهر (نهم اکتبر)، به مناسبت سالگرد شکل‌گیری «اتحادیه جهانی پست» با عنوان روز جهانی پست نامگذاری شده است. این اتحادیه نخستین بار در کشور سوئیس و در سال۱۸۷۴ میلادی راه‌اندازی شد و اتفاق بزرگی را در حوزه ارتباط‌های جهانی به‌وجود آورد؛ قابلیت ارتباط گرفتن با سراسر جهان به‌‌وسیله نامه‌نگاری.
تا امروز هم هر ساله نزدیک به ۱۵۰کشور به روش‌های مختلف، این روز را به‌پاس خدمت‌رسانی پست، گرامی می‌دارند و جشن می‌گیرند. اداره‌های پست برخی از کشورها، نمایشگاه‌های گوناگونی از مجموعه تمبرها و کارگاه‌هایی درباره تاریخ خدمات پستی برپا می‌کنند. همچنین در برخی از کشورها، پوستر روز جهانی پست در همه ادارات پستی و مکان‌های عمومی نصب می‌شود و سمینارها، همایش‌ها و سخنرانی‌هایی در پیوند با روز جهانی پست برگزار می‌کنند.
در کشور خودمان هم هر سال در این روز جهانی، شرکت ملی پست برنامه‌هایی را برگزار می‌کند و امسال چند پروژه مهم هم قرار است رونمایی و افتتاح شود. یکی از این پروژه‌ها افتتاح دفتر پست در غرب تهران است و نوسازی ناوگان پست و رونمایی از آن هم از دیگر برنامه‌های این شرکت در روز و هفته جهانی پست است. اما یکی از طرح‌های جالبی که قرار است امسال در شهر تهران به اجرا دربیاید، راه‌اندازی صندوق‌های هوشمند پست است که می‌تواند تحولی در زمینه خدمات پستی در پایتخت باشد.
در بخش فوقانی این صندوق‌ها که با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شوند، یک دستگاه خودپرداز غیرنقدی نصب می‌شود. بخش فوقانی این دستگاه به خدمات مالی و الکترونیک مربوط می‌شود و کلیه خدمات دستگاه‌های خودپرداز را به‌غیر از خدمات پرداخت انجام می‌دهد. علاوه بر این خدمات پستی هم در این بخش تعبیه شده و امکان فروش تمبر و رهگیری مرسوله نیز وجود دارد. قسمت انتهایی این صندوق‌ها مانند صندوق‌های قدیمی برای ارسال نامه‌های عادی درنظر گرفته شده، اما تفاوت این بخش با صندوق‌های قدیمی آن است که صندوق‌های جدید به شکل هوشمند عمل کرده و پس ‌از آنکه مرسوله‌ای در آنها انداخته شود، به نخستین و نزدیک‌ترین مرکز پستی به‌طور هوشمند اطلاع‌رسانی می‌شود که در نخستین فرصت نسبت به تخلیه صندوق مربوطه اقدام کنند. صندوق‌های پستی قدیمی هم طی 3 تا 5سال آینده جمع‌آوری می‌شوند و جایشان را به صندوق‌های هوشمند خواهند داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید