• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 2 تیر 1397
کد مطلب : 20508
+
-

هشدارمذاکره کنندگان ایران به اروپا وآمریکا

برجام
هشدارمذاکره کنندگان ایران به اروپا وآمریکا

وزیر امور خارجه با نگارش مقاله‌ای در پاسخ به همتای آمریکایی خود ضمن بازخوانی اقدامات آمریکا علیه ایران درباره لزوم پایبندی آمریکا به تعهداتش هشدار داد، همزمان معاون او هم از آغاز شمارش معکوس برای خروج ایران از برجام خبر داد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در گفت‌وگو با یورونیوز درباره چگونگی حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای گفت: در کنفرانس مربوط به ایران گفتم برجام در آی‌‌سی‌یو است چرا که مهم‌ترین نقطه تعادل خود را از دست داده و نقطه تعادل آن خروج آمریکا از برجام است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می‌خواهند این توافق هسته‌ای را حفظ کنند باید فداکاری داشته باشند و خصوصا عدم‌حضور آمریکا و تحریم‌های دوباره این کشور را علیه ایران جبران کنند.

وی افزود: برجام و تحریم‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند در کنار هم بنشینند. اغلب مردم ایران امروز به اروپا هم اطمینانی ندارند و اروپا برای کسب اطمینان این مردم باید تلاش کند. ایرانی‌ها می‌گویند خروج آمریکا از برجام تنها بازی پلیس بد و پلیس خوب است. نقش پلیس خوب‌ را اروپا بازی می‌کند.

به‌گزارش ایسنا، عراقچی درباره خواسته‌های ایران از اروپا گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت‌های اروپایی در ایران است. آنچه برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است. ما می‌خواهیم که پول‌ها به راحتی به‌حساب ما واریز شود. باید یک ارتباط بین بانکی بین ما و اروپا باشد.

وی اظهار کرد: ما همچنان منتظریم و امیدوار تا بسته پیشنهادی اروپایی‌ها مورد رضایت ایران باشد تا ایران از برجام خارج نشود.

طرفین در این دیدار بر ضرورت ارائه برنامه و راهکارهای لازم از سوی اعضای باقی‌مانده در برجام  تأکید کردند تا بتواند حقوق ایران را تأمین کند.

از سوی دیگر هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور ایران خبر داد که قرار است به‌زودی ۱۰۰ شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف‌های ایرانی شوند و با توجه به اینکه بیش از ۶۰درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند، انتظار می‌رود چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا به‌وجود‌ آید.

اما محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران یک‌ماه بعد از شرط و شروط مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای ایران پاسخ مفصل و مکتوبی به او داد.

در مقاله ظریف آمده است: دولت آمریکا باید سیاست‌های تجاوزکارانه تجاوز مستمر اقتصادی خود در 4دهه گذشته را علیه مردم ایران، تحریم‌های ظالمانه و گسترده مستقیم و فرامرزی علیه ایران را باطل کرده و صدها لایحه و فرمان اجرایی جهت مانع‌تراشی در مسیر طبیعی توسعه در ایران را که نقض صریح و آشکار حقوق بین‌الملل و معاهدات لازم‌الاجراست و از سوی همگان محکوم گردیده است، فورا متوقف نموده و خسارات عظیم وارده بر ملت و اقتصاد ایران را جبران نماید.

هشدار صالحی درباره دنیای  بدون برجام

علی اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست اسلو، واکنش تند جامعه جهانی به تصمیمات غیرعقلانی و بی‌پایه و اساس آمریکا را کاملا مشهود و نمایان توصیف کرد و اظهار داشت: چنانچه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای حامی برجام در زمان لازم مخالفت عملی خود را با سیاست‌های آمریکا به اجرا نگذارند،  به‌خاطر فروریزی برجام با آینده‌ای خوفناک و ناامنی‌های بی‌سابقه در منطقه و جهان مواجه خواهند شد. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین در این نشست از آمادگی تهران برای درک متقابل و حل بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو و تفاهم خبر داد.

 هشدار زنگنه به ترامپ درباره سیاست تغییر رژیم

بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: پس از سخنرانی ترامپ در هشتم مه سال 2018و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، قیمت نفت در یک هفته 6دلار جهش یافت؛ این به آن معناست که تنش سیاسی در منطقه و ابهام در بازار، نتیجه رفتارهای سیاسی از جانب آمریکاست. وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم سطح صادرات خود را حفظ کنیم، اما درباره چگونگی آن نمی‌توانم چیز بیشتری بگویم، زیرا دولت آمریکا به شریکان ما حمله خواهد کرد. وزیر نفت که در وین با سی ان ان گفت‌وگو می‌کرد بیان داشت: ترامپ با حذف توافق هسته‌ای هم به‌دنبال خنثی کردن دستاوردهای دولت اوباماست و هم ایران را به‌طور خاص هدف قرار داده است. به گفته زنگنه، تلاش برای تغییر رژیم یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های دولت آمریکاست؛ جان بولتون و برخی دیگر چنین چیزی می‌گویند و گمان می‌کنند که می‌توانند نظام ایران را تغییر دهند، اما با مقاومت ما، آنها خیلی زود درمی‌یابند که این کار غیرممکن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید