• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 16 مهر 1402
کد مطلب : 205042
+
-

آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای‌نگهبان در نشست‌خبری دیروز (شنبه) خود، به تشریح آخرین فعالیت‌های این شورا پرداخت که مهم‌ترین محورهای آن را در ادامه می‌خوانید.
  طرح شفافیت قوای سه‌گانه برای رفع ایرادهای هیأت‌عالی به مجلس ارسال شد.
  درباره آخرین وضعیت بررسی مصوبه عفاف و حجاب در شورای نگهبان، نکته اینجاست که براساس قانون‌اساسی، تفاوتی برای بررسی مصوباتی که در صحن علنی یا براساس اصل‌۸۵ صورت می‌گیرد، وجود ندارد. جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد تا ابعاد موضوع مشخص شود. این موضوع در نوبت رسیدگی است و پس از اتمام، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
 ابهام‌های شورای‌نگهبان درباره طرح «حمایت از گزارشگران فساد» همچنان وجود دارد و باید اصلاح شود.
  درباره طرح «اصلاح تبصره۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی»، با توجه به پیگیری‌های متعدد مردم، این طرح بررسی و ماده واحده مغایر با مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شناخته شد؛ البته شورا قبلا این ایراد را گرفته بود. همچنین با توجه به زمان کم تا آزمون سال۱۴۰۳، مغایر اصول قانون‌اساسی شناخته شد.
 در قانون جدید انتخابات، فرصت و زمان بیشتری برای رسیدگی به صلاحیت کاندیداها درنظر گرفته شده‌است. در واقع این فرصت، اقدامی مثبت است و می‌توان قضاوت دقیق‌تری داشت.
  درباره ادعای «ممنوعیت ثبت‌نام برخی نزدیکان رئیس مجلس در مرحله پیش‌ثبت‌نام» باید اشاره کرد که شورای‌نگهبان بررسی ویژه یا متفاوت نسبت به افراد ندارد و مبنای ما قانون است. اگر افراد اسناد، مدارک و گزارشی در اختیار دارند، شورای نگهبان آنها را بررسی می‌کند.
  با اصرار مجلس، طرح «الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول» به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع باید درباره این مصوبه اعلام‌نظر کند.
 در مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات اسفندماه مجلس، حدود ۴۹هزارنفر ثبت‌نام کرده‌اند که به ازای هر کرسی، ۱۶۸نفر می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید