• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 16 مهر 1402
کد مطلب : 205006
+
-

محیط‌زیست و صنایع، آلودگی خلیج‌فارس را کاهش می‌دهند

سازمان حفاظت محیط‌زیست و بخش صنعت برای کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی خلیج‌فارس به توافق رسیدند و آنطور که امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داده است، براساس این توافق، صنایع و سازمان حفاظت محیط زیست کاهش آلودگی ناشی از فعالیت‌های پتروشیمی و نفتی در مناطق جنوب کشور ازجمله در خلیج فارس را آغاز کرده‌اند.
امید صدیقی به ایسنا گفت: 2گروه از آلودگی‌ها در آب‌های دریایی وجود دارد که یکی منابع آلاینده دریا با منشأ خشکی و دیگری منابع آلاینده با منشأ دریا‌ست. آلاینده‌ها با منشأ خشکی که بخش زیادی از آلودگی‌ها را تشکیل می‌دهد، شامل چندین گروه می‌شود که شامل گروه‌های مختلف صنایع تولیدی مستقر در مناطق ساحلی مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فولاد است. پساب این صنایع به دریا تخلیه می‌شود و صنایع مستقر در حوضه آبریز خلیج‌فارس نیز پساب خود را در آب‌های زیرزمینی یا رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند.
 وی افزود: تاسیسات مناطق مهمی مانند عسلویه و بندر امام که مجتمع‌های پتروشیمی گسترده‌ای دارند هم موجب آلودگی هوا ناشی از فلرها و مشعل‌ها می‌شوند و هم پساب خروجی دارند. با اکثر این مجتمع‌ها در حال همکاری هستیم و از آنها خواسته‌ایم سیستم تصفیه فاضلاب خود را تکمیل کنند.
مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: کاری با صنایع پتروشیمی به‌ویژه در عسلویه و بندر امام‌(ره) آغاز شده و از آنان بازچرخانی فاضلاب را خواسته‌ایم که این کار شروع شده است؛ یعنی اول باید تصفیه‌خانه آنها کامل شود‌ چرا‌که تصفیه‌خانه برخی از این تاسیسات ناقص بوده و باید تکمیل شود تا پساب صنعتی به‌طور کامل تصفیه و از پساب تصفیه‌شده دوباره استفاده شود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات مجتمع پتروشیمی بندر امام‌(ره) که بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی در منطقه ماهشهر است، آلودگی جیوه بود. این مجتمع یک واحد «کلر آلکالی» داشت که برای تولید فرآورده‌های پتروشیمی آلودگی زیاد جیوه ایجاد می‌کرد و سال‌ها این آلودگی به دریا منتقل می‌شد. خوشبختانه چند سال پیش فعالیت واحد کلر آلکالی متوقف و قرار شد تصفیه‌خانه بزرگ ایجاد شود. احداث این تصفیه‌خانه از چند سال پیش شروع شده و در روزهای اخیر آماده بهره‌برداری شده است که روزانه ظرفیت تصفیه ۴۰هزار مترمکعب فاضلاب دارد و با فعالیت آن تقریبا کل پساب صنعتی این مجتمع تصفیه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید