• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 16 مهر 1402
کد مطلب : 204989
+
-

شکست اسپانیا در رسیدن به مدار زمین

شکست اسپانیا در رسیدن به مدار زمین

شرکت اسپانیایی پی‌ال‌دی اسپیس (PLD Space)  در نخستین پرتاب موشکی خود، راکت زیرمداری «میورای‌یک» را به فضا  فرستاد. به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، موشک زیرمداری میورای‌یک شرکت اسپانیایی در تاریخ ۶ اکتبر پرتاب شد، اما به ارتفاع مدنظر شرکت نرسید؛ اگرچه بسیاری از موارد مطابق برنامه بود.
طبق اعلام ناسا این ماموریت قرار بود ۱۲دقیقه طول بکشد و موشک در ۸۰کیلومتری زمین قرار بگیرد. این ارتفاعی است که فضا از آن آغاز می‌شود، اما این موضوع مورد پذیرش همه نیست و برخی ۱۰۰کیلومتر و بالاتر را آغاز فضا درنظر می‌گیرند. در پخش زنده این ماموریت مشاهده شد که «میورا یک» که براساس نام نوعی گاو مبارز اسپانیایی نامگذاری شده است تا ارتفاع ۴۷کیلومتری زمین بالا رفت و نتوانست به ارتفاع مدنظر برسد. با این حال، این موشک در نخستین پرواز آزمایشی خود به اندازه کافی خوب عمل کرد و کارکنان پی‌دل‌ال اسپیس توانستند پروازش را جشن بگیرند!
«میورا یک» موشکی تک‌مرحله‌ای است که 5/12متر ارتفاع دارد و می‌تواند حدود ۱۰۰کیلوگرم بار را در پروازهای کوتاه زیر مداری حمل کند. این ماموریت با سقوط «میورا یک» در اقیانوس اطلس به پایان رسید. شرکت اسپانیایی قایق‌هایی را در منطقه سقوط مستقر کرد که هدف‌شان بازیابی موشک و بازرسی و تجزیه و تحلیل آن بوده است.«میورا یک» نخستین موشک اروپایی قابل بازیابی و استفاده مجدد است و شرکت براساس اطلاعات به‌دست آمده از تجزیه و تحلیل نخستین پرواز آن، پروازهای آتی را ارتقا و همچنین پرتابگر مداری میورا۵ را توسعه خواهد داد.
اگر همه‌‌چیز مطابق برنامه پیش برود، میورا۵ می‌تواند سال۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ آماده پرتاب شود. این موشک مداری که در مرحله اول قابل استفاده مجدد است، از فرودگاه فضایی اروپا در کورو، واقع در گویان فرانسه پرواز خواهد کرد.

پرتاب انجام‌شده، نخستین تلاش برای
 «میورای‌یک» نبود. بار اول، در ۱۷ژوئن امسال، 2/0ثانیه قبل از پرتاب، ماموریت متوقف شد، چرا که نرم‌افزار تشخیص داد یکی از کابل‌های اتصال موشک به برج پرتابش بموقع قطع نشده است. تحقیقات شرکت نشان داد که کابل اتصال آزاد شده بود، اما درست 1/0ثانیه دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده.
پرتاب «میورا یک» یکی از 4 ماموریت فضایی تاریخ ۶اکتبر امسال بود. ازجمله چهارمین ماموریت تجاری گردشگری فضایی ویرجین گالاکتیک، پرتاب دو نمونه اولیه ماهواره اینترنتی آمازون و ماموریت ارسال ۱۲ماهواره به فضا با موشک وگای شرکت آرین‌اسپیس که البته این آخری پیش از پایان شمارش معکوس متوقف شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید