• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 15 مهر 1402
کد مطلب : 204960
+
-

افزایش 500درصدی قیمت عطر

مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت عطر در 3سال گذشته بیش از 5برابر شده است

بازار
افزایش 500درصدی قیمت عطر

واردات عطر از تیرماه سال 1399و در شرایطی ممنوع شد که 90درصد بازار عطر و ادکلن ایران با واردات تامین می‌شد و شرکت‌های داخلی تولیدکننده این محصول سهم زیادی از بازار نداشتند. به گزارش همشهری، در 4سالی که از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی می‌گذرد، تعداد تولیدکنندگان فعال در این حوزه به‌شدت افزایش یافته و در 3سال گذشته که واردات عطر نیز ممنوع شد بیش از 30تولیدکننده دارای کارخانه در این حوزه فعال شده‌اند، اما با وجود تلاش شرکت‌های داخلی برای افزایش سهم بازار، همچنان بخش زیادی از محصولات این حوزه از طریق واردات زیرزمینی یا همان قاچاق تامین می‌شود.

بیشتر عطرهای قاچاق تقلبی هستند
عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات کشور ضمن ارائه آماری از قاچاق عطر به کشور، بیشتر کالاهای قاچاق را تقلبی و غیراستاندارد توصیف کرد. حمیدرضا بنائی، با اشاره به تداوم ممنوعیت واردات عطر به کشور برای سومین سال پیاپی، اعلام کرد: با توجه به نبود مجوز برای واردات قانونی، کالاهای سطح عرضه در این بخش، تماما تولید داخل یا قاچاق هستند و بیشتر محصولات قاچاق را کالاهای فیک و تقلبی تشکیل می‌دهند. به‌گفته این فعال صنفی در حال حاضر نیمی از بازار عطرهای با قیمت متوسط، یعنی محدوده قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان در اختیار کالای قاچاق است. در بخش عطرهای گران‌قیمت‌تر و بالای 1.5میلیون تومانی این آمار ۴۰درصد و درباره عطرهای ارزان‌قیمت زیر ۳۰۰هزار تومانی، سهم محصولات قاچاق از بازار، ۳۰درصد است. این عضو انجمن واردکنندگان محصولات بهداشتی آرایشی درباره کیفیت کالاهایی که به‌صورت غیرقانونی به کشور وارد و در بازار توزیع می‌شوند، گفت: بیشتر این کالاهای قاچاق، عطرهای اصل نیستند، بلکه تقلبی هستند و واردکنندگان برای اینکه بتوانند ماندگاری را بالا ببرند از نظر بهداشتی کارهای غیراستانداردی روی این محصولات انجام می‌دهند.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد در 3سال گذشته قیمت عطر در بازار مصرف با افزایش 500درصدی مواجه بوده و بیشتر عطرهایی که پیش از ممنوعیت واردات محدوده قیمت زیر 200هزار تومانی داشتند امروز بالای یک میلیون تومان به فروش می‌رسند. قیمت‌ سرسام‌آور عطر و ادکلن در شرایطی است که مصرف‌کنندگان به‌رغم پرداخت هزینه گزاف، از کیفیت محصولاتی که می‌خرند اطمینانی ندارند و این بازار به محل سودجویی قاچاقچیان تبدیل شده است.

مصرف عطر در کشور چقدر است؟
براساس برآوردهای موجود، ۲۰درصد حجم بازار آرایشی، بهداشتی را عطرها تشکیل می‌دهند. انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات، به جز شوینده‌ها را در کشور ۷۰هزار میلیارد تومان برآورد و اعلام کرده است که ۲۰درصد این میزان، یعنی ۱۴هزار میلیارد تومان در اختیار عطریات است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید