• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 31 خرداد 1397
کد مطلب : 20486
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | خبرنگار:




***

تلاش جمعی برای نجات کودکان

در هفته‌های گذشته، پویشی کاملا مردمی در توییتر، آرام و بدون سر و صدا تلاش زیادی کرد تا درباره یکی از حساس‌ترین موضوعاتی که جامعه با آن مواجه است آگاه‌سازی کند؛ آزار کودکان. حمایت از کودکان در برابر این آفت اجتماعی، یکی از موضوعاتی است که گاه به گاه در توییتر داغ می‌شود و به‌صورت کلی، یکی از مباحث قدیمی در تایملاین توییتر فارسی به شمار می‌رود. رویکرد کاربران به این موضوع اینگونه است که هر بار که خبری تکان‌دهنده در این‌باره منتشر می‌شود، مباحث بالا می‌گیرد. این بار هم روند همان بود و بعد از انتشار خبر تجاوز جمعی در مدرسه‌ای در تهران، کاربران درباره تجاوز و به‌خصوص تجاوز به کم سالان به بحث نشستند. این‌بار، تمرکز کاربران روی موضوع تجاوز و دست‌درازی به کودکان بود و موجی که به راه افتاد، این قشر از جامعه را مورد توجه قرار داد. موضوع مهمی که این بار مورد توجه کاربران قرار گرفت، آگاه‌سازی درباره مسئله تجاوز و از آن مهم‌تر، صحبت در این‌باره بود. از نظر خیلی از کاربران، ‌قربانیان تجاوز، به‌خاطر فضا و فرهنگی که در جامعه وجود دارد معمولا سکوت می‌کنند. توییت‌ها در این‌باره، با هشتگ #پیشگیری_از_آزار_جنسی_کودکان منتشر می‌شد و تمرکز اصلی آنها بر آگاه‌سازی افراد جامعه بود. ارائه توصیه‌های عملی و کاربردی برای جلوگیری از تجاوز به کودکان، بخش عمده‌ای از این توییت‌ها را تشکیل می‌داد. در همین زمینه، بررسی اثرات مخربی که تجاوز می‌تواند روی کودکان داشته باشد هم مورد بحث قرار گرفت و کاربران زیادی، از کمک‌های روانی به قربانیان نوشتند. دسته دیگر توییت‌ها هم با هشتگ #آزاربس از سوی کاربران نوشته شدند. این توییت‌ها هم مضمون مشابهی با توییت‌های دسته قبلی داشتند.

با توجه به رویکردی که این توییت‌ها داشتند، می‌توان گفت که حساسیت کاربران توییتر فارسی به موضوع تجاوز، مشخصا افزایش یافته و از بروز مقطعی احساسات، فراتر رفته است. هر چند توییت‌ها در این زمینه با تکرار کمتری منتشر می‌شوند اما به‌نظر نمی‌رسد موجی که در این‌باره به راه افتاده، برای حیات خود به انتشار اخبار ناگوار تجاوز نیاز داشته باشد و همچنان شاهد توییت‌هایی با این محتوا خواهیم بود.

***

مرا رئیس جمهور صدا کن

امانوئل مکرون، احتمالا مثل همه سیاستمداران دیگر دنیا، از رفتارهای گرم و مردمی استقبال می‌کند اما این دلیل نمی‌شود کسی او را خودمانی صدا کند. واکنش رئیس‌جمهور جوان فرانسه به یک نوجوان در یک مراسم عمومی‌، بازتاب زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های جهان داشته است. در این مراسم، هنگامی که مکرون با تماشاچیان نوجوان دست می‌دهد، یک پسر جوان با جسارت تمام به رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید: «چه خبر منو (مصغر امانوئل)». این شیوه صحبت‌کردن، با واکنش تند مکرون مواجه شد و او هم درسی به این پسر داد که احتمالا هرگز فراموش نخواهد کرد. مکرون در پاسخ به این پسر جوان گفت: «نه، نمی‌توانی اینطور صحبت کنی، ‌نه نه ‌نه. تو در یک مراسم رسمی هستی و باید یاد بگیری که درست رفتار کنی. بنا براین باید من را آقای رئیس‌جمهور صدا کنی. متوجه شدی؟» این صحبت‌ها، به‌صورت گسترده‌ای مورد استقبال جامعه فرانسوی قرار گرفت و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر داده شد. البته منتقدان رئیس‌جمهور، از او به‌خاطر این رفتار با پسر بیچاره انتقاد کرده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید