• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 مهر 1402
کد مطلب : 204554
+
-

فشار شورا به ‌خودروسازان: به وعده‌تان عمل‌کنید

رئیس پارلمان شهری: 3برابر بودجه حمل‌ونقل برای ناوگان اتوبوسرانی و مترو قرار‌داد منعقد شده است

شورا
فشار شورا به ‌خودروسازان: به وعده‌تان عمل‌کنید

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

جلسه علنی شورای شهر تهران روز گذشته حول محور مالیه شهری و حمل و نقل عمومی برگزار شد. مهدی‌چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه این جلسه گفت که چند روز دیگر آلودگی و وارونگی هوا پیش می‌آید برای حل این معضل باید از تجارب سایر کشورها استفاده کرد. در شهر پکن این موضوع با اصلاح سوخت و بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی حل شده است: «مردم بیشتر از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین استفاده می‌کنند و اگر این خودروها جمع‌آوری شوند و مردم با اتوبوس‌ها تردد کنند قطعا معضل آلودگی هوا و ترافیک هم حل می‌شود.» امسال 27هزار میلیارد تومان اعتبار به حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است. چمران با اشاره به این موضوع گفت: «۳‌برابر این بودجه برای اتوبوس و مترو قرارداد منعقد شده است و اخیرا هم شاهد ورود تعدادی اتوبوس به ناوگان بودیم. البته این ما را راضی نمی‌کند و پیگیری می‌کنیم و فشار می‌آوریم تا خودروسازان به وعده‌هایشان عمل و اتوبوس‌هایی را که متعهد شده‌اند، تامین کنند.»

تحقق ۹۱‌درصدی درآمدهای شهرداری
ارائه گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران (5‌ماه ابتدای سال) توسط حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا مهم‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود. به‌گفته کاشانی، در این مدت (5ماه) می‌بایست ۳۲‌هزار و ۲۶۹‌میلیارد تومان درآمد وصول می‌شد که بیش از ۲۹‌هزار میلیارد تومان محقق شده و رشد 91درصدی را نشان می‌دهد. خزانه‌دار در ادامه با بیان اینکه به‌طور میانگین ماهانه ۶‌هزار میلیارد تومان درآمد وصول شده است، تأکید کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی ‌حوزه‌ها ازجمله تبلیغات محیطی شاهد روند کاهشی و در برخی ‌حوزه‌ها هم مانند ارزش‌افزوده شاهد افزایش بوده‌ایم.»

تعیین تکلیف واگذاری املاک
اعضای شورای شهر تهران در ادامه جلسه دیروز لایحه تعیین تکلیف املاک واگذار‌شده شهرداری تهران به اشخاص حقیقی و حقوقی را بررسی و اعضای شورای شهر تهران مصوب کردند که بانک اطلاعاتی جامع واگذاری املاک شهرداری باید به‌روزرسانی و هر 6‌ماه یک‌بار گزارش مربوطه به صحن شورا ارائه شود. همچنین مقرر شد اطلاعات دقیق املاک واگذار‌شده براساس آدرس، متراژ و... در سامانه شفافیت بارگذاری و اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی که از شهرداری ملک دریافت کرده‌اند نیز در سامانه منتشر شود.
لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران پس از اتمام گزارش خزانه‌دار از تلاش شهرداری تهران برای تسویه ۴۰۰۰‌میلیاردتومانی بدهی‌ با بانک‌ها خبر داد و گفت: «میزان بدهی‌ها به بانک‌ها هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده و بعد از آنکه مشخص شد، گزارشی به صحن شورای شهر ارائه خواهیم کرد. ما در تسویه‌حسابمان با بانک‌ها از طریق مولدسازی کار را پیش می‌بریم و هفته آینده نیز لایحه‌ای در این ‌خصوص خواهیم داشت تا شورا به ما در این زمینه کمک کند.» او در ادامه با بیان اینکه پیگیر هستیم تا سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران درآمدهای خود را به‌حساب خزانه واریز کنند، تأکید کرد: «پیگیر پرداخت بدهی‌های دولت هم هستیم.»

مکث
رصد معابر توسط مأموران شهربان

سد معبر توسط صنوف، موضوع تذکر مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی در جلسه دیروز شورا بود که او از اقدام صاحبان نمایشگاه خودرو انتقاد کرد و گفت: «با پارک عمودی خودروها عرض معبر را اشغال می‌کنند و این مسئله را در مورد برخی از رستوران هم شاهد هستیم و نباید به‌هیچ‌عنوان از این مسئله کوتاه بیاییم.» سعید بیگی، سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این خصوص گفت: «بیش از 60درصد سد معبر در سطح معابر شهر تهران مربوط به سد معبر واحد‌های صنفی است. مأموران شرکت شهربان و حریم‌بان مناطق به‌صورت روزانه بر عملکرد این واحد‌های صنفی نظارت دارند. همچنین در سنوات گذشته برخی راسته‌های اصلی فعال در این حوزه ساماندهی شده‌اند که به ‌طور نمونه می‌توان به نمایشگاه‌های خیابان بهشتی اشاره کرد. برای اجرای بهتر رفع سد معبر، شهروندان از طریق سامانه137 و معرفی صنوف متخلف، می‌توانند ما را یاری کنند.»


بحران موش‌ها در پاریس و نیویورک
جولان موش‌ها در نهرها به معضل شهر و شهروندان تبدیل شده و براساس آمار سامانه 137مقابله با این جانوران موذی در لیست 10موضوع پردرخواست قرار دارد. گرچه رها‌سازی‌ زباله‌ها به‌ویژه پسماند موادغذایی در نهرها عامل اصلی افزایش موش در تهران است اما در این میان شهرداری تهران طرح‌های مبارزه با موش‌ها را هم در دستور کار قرار داده است. در جلسه دیروز شورای شهر تهران، ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جریان ارائه گزارش بازدید از محله جوادیه (منطقه14) به این معضل که ساکنان این محله هم با آن دست‌به‌گریبان هستند، اشاره کرد و گفت: «گویا با طعمه‌گذاری، جمعیت‌ موش‌ها کنترل نمی‌شود و باید یک فکر اساسی کرد. البته این مشکل خاص تهران نیست و در کلانشهرهای دنیا مانند شهرهای نیویورک و پاریس هم شاهد جولان موش‌ها هستیم. شهرداری با واگذاری مسئولیت نظافت شهر به سازمان مدیریت پسماند از طریق نظارت میدانی بر عملکرد پیمانکاران سعی می‌کند شرایط بهتر شود.»
سرانه فضای سبز محله جوادیه تقریباً صفر است؛ موضوعی که امانی در جریان ارائه گزارش خود به آن اشاره و تأکید کرد: «محله جوادیه هیچ بوستان و پارک محله‌ای ندارد و تنها فضای سبز متعلق به باغ پرورش گل است که توسط اداره اوقاف اجاره داده شده است و نیاز به تهاتر دارد.»
بیتوته معتادان در فضاهای بی‌دفاع شهری
میدان باغچه بیدی دارای درختان قدیمی و ارزشمندی است، اما بنا به‌گفته اهالی به کلونی معتادان تبدیل شده است.  امانی گفت:«معتادان و کارتن‌خواب‌ها، صبح در آن مشغول صرف صبحانه و سایر کارها هستند و شب‌ها هم در آنجا حضور دارند. در حاشیه این میدان ملک متروکه‌ای قرار دارد که به خوابگاه معتادان تبدیل شده است. همچنین در این محله 2سینمای قدیمی متروکه و رهاشده وجود دارد که کارتن‌خواب‌ها از آنها به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کنند.»

  7درخواست مهم ساکنان جوادیه
تملک یا توافق با اداره اوقاف برای تبدیل باغ پرورش گل و گیاه به بوستان محلی
ساماندهی میدان باغچه بیدی و میدان بروجردی و جمع‌آوری معتادان و کارتن‌خواب‌ها
تعیین‌تکلیف املاک متروکه و مخصوصا تخریب املاکی که در معرض خطر ریزش هستند.
جمع‌آوری تیرهای برق مزاحم که یکی از مشکلات محلات کم‌برخوردار است.
تامین روشنایی معابر به‌ویژه در اماکن بی‌دفاع شهری
تکمیل آسفالت خیابان‌ها و ساماندهی پیاده‌روها
ساماندهی ترافیک و سدمعبر خیابان نیکنام تا میدان بروجردی

 

این خبر را به اشتراک بگذارید