• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 10 مهر 1402
کد مطلب : 204499
+
-

زنان در مهمانی خورشید

نخستین جشنواره خورشید به میزبانی ایران با حضور خبرنگاران 46کشور خارجی در مشهد برگزار شد

گزارش
زنان در مهمانی خورشید

مژگان مهرابی-روزنامه‌نگار

جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید امسال برای نخستین‌بار با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برگزار شد. حدود 100بانوی خبرنگار از 45کشور جهان و  150نفر از بانوان ایرانی خبرنگار، فعالان فضای مجازی و اهالی رسانه از از ایران در این برنامه حضور پیدا کردند تا خود راوی حقایقی باشند که درباره جایگاه زن در جامعه ایرانی گفته می‌شود.

«جمیله علم‌الهدی» عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره خورشید طی نشستی با خبرنگاران خارجی، حضور خبرنگاران زن کشورهای مختلف در کنار هم را اتفاق مهمی قلمداد کرد و گفت: اگر بانوان روزنامه‌نگار مستقل دنیا با هم متحد شوند، ما از آنها حمایت می‌کنیم. او هماهنگی و انسجام را عامل مهمی برای مقابله با قطب‌های رسانه‌ای دانست. همسر رئیس‌جمهور گفت:‌ «شبکه‌سازی‌، اتحاد و تقویت زنان خبرنگار مستقل در دنیا مهم و ضروری است. ما به‌دنبال متحدکردن بانوان روزنامه‌نگار مستقل در برابر قطب‌های رسانه‌ای دنیا هستیم و از پیشنهاد درخصوص تشکیل اتحادیه‌ای برای همکاری بیشتر رسانه‌ای در این زمینه استقبال می‌کنیم. نجات نسل بشر کار بزرگی است؛ از این‌رو برای رسیدن به این مهم انسجام بین ادیان و فرهنگ‌ها ضروری است.» به‌گفته این استاد دانشگاه، اغلب زنان در جهان اکنون دچار خودآگاهی‌های نادرستی هستند؛ به‌طوری‌که براساس ارزش‌های مادی نظیر ثروت و زیبایی ظاهری خود را قضاوت می‌کنند؛ این در حالی است که این خودآگاهی‌ها نادرست بوده و درصورت اصلاح باعث رشد و ترقی آنان خواهد شد.

خبرنگار همشهری برنده جشنواره
مراسم اختتامیه جشنواره خورشید برگزار شد. 5خبرنگار ایرانی و 10خبرنگار خارجی در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند؛ «الناز عباسیان» خبرنگار روزنامه همشهری برنده جایزه یادداشت «زندگی به سبک آدم‌های خوب» یکی از 15نفر برتر جشنواره بود و از کشورهای دیگر هم «فائزه محمد» از عمان، «ایمان شمس‌الدین» از کویت، «حورا القبیسی» از لبنان، «حنا السعاده» از الجزایر، «فاطما الصمادی» از قطر، «ماریا فرنادنه برتو یانو» از ونزوئلا، «آنا لورا ویرا اسمیت» از اوروگوئه، «راد الوقاب» از سوریه  «دیوسیناوو» از سنگال، ژان لی از چین، هدیا باسیاب از کنیا، وداد محمد از تونس، «فیرولا ایزابل مایوکا» از روسیه، برگزیدگان جشنواره خورشید بودند.

خاطرات سفر به ایران
  «زینب» از کشمیر در این جشنواره شرکت کرده بود. مسلط به زبان  فارسی بود و 16سال سابقه کار در رسانه داشت؛ 8سال در هند و 8سال هم در ایران. او درباره اهمیت برگزاری جشنواره خورشید گفت:‌ «حرف‌های زیادی درباره زندگی زنان در ایران می‌گویند. خود من برای نخستین‌بار که می‌خواستم به کشور شما بیایم، می‌ترسیدم. دوستانم به من می‌گفتند بروی ایران حتما اذیت می‌شوی. یک فیلم سینمایی درباره سنگسار نشانم دادند. نگران شدم، اما وقتی سوار هواپیما شدم دیدم خلبان خانم است. خیلی تعجب کردم. در ایران زبان فارسی یاد گرفتم. کادر درمانی زایشگاه‌های ایران خانم هستند؛ درصورتی که در کشمیر اینطور نیست و ما خیلی اذیت می‌شویم.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید