• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 10 مهر 1402
کد مطلب : 204493
+
-

بازگشت کارخانه قندوشکر «ممسنی» بعد از 10سال

آنطور که رسانه‌ها خبر داده‌اند، کارخانه قندوشکرممسنی که نزدیک به ۱۰سال به‌علت‌های مختلفی نیمه‌راکد و تعطیل بود حالا بعد از گذشت یک دهه قرار است به چرخه تولید بازگردد.
کارخانه قند ممسنی سال 1344 با مساحت بیش از ۳۲هکتار و با ظرفیت تولید روزانه حدود ۳۰۰تن شکر آغاز به‌کار کرد و بیش از ۱۵۰۰نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارخانه و سایر مشاغل مرتبط به فعالیت آن ازجمله کشاورزی و‌ پخش و توزیع تولیدات این واحد مشغول شدند.
ماجرای تعطیلی و رکود آن از سال1378 با شروع خصوصی‌سازی آغاز شد. آن زمان این کارخانه با مبلغ ۲میلیاردو۸۰۰ میلیون تومان به بخش خصوصی واگذار شد، اما مدیریت نامناسب و فقدان اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذار در زمان واگذاری به بخش خصوصی موجب شد این کارخانه با مشکلات متعدد در پرداخت حقوق و تولید شکر مواجه شود و 3چاه عمیق، 5سیلوی 5هزار تنی، 2مدرسه ابتدایی و راهنمایی، یک مسجد، ۱۵۰واحد مسکونی، استخر، زمین فوتبال، پارک و نانوایی به‌عنوان بخشی از دارایی‌های کارخانه در رکود به سر ببرد.
در زمان واگذاری کارخانه قند ممسنی به بخش خصوصی بیش از 1300کارگر در این کارخانه مشغول به‌کار بودند، اما مشکلات متعدد این کارخانه موجب کاهش کارگران این واحد صنعتی به ۸۰نفر شد.
با شروع روند احیای کارخانه‌های راکد، بازگشت این کارخانه به چرخه تولید دوباره در دستور کار قرار گرفت به‌طوری که طی سفر رئیس‌جمهوری در دور اول، دستورهای لازم برای احیای آن صادر شد.
یکی از اصلی‌ترین نیازهای کارخانه قند ممسنی تأمین شکر خام به‌عنوان مواداولیه است. براساس نظریه کارشناس رسمی دادگستری میزان مطالبات کارگران این کارخانه ۳۲میلیارد تومان ارزیابی شده اما مالک کارخانه این میزان مطالبات را تاکنون قبول نکرده و تا پایان شهریور امسال فقط ۱۶میلیاردو۵۰۰ میلیون تومان به‌حساب دادگستری فارس واریز کرده است.
استاندار فارس در بازدید از کارخانه قند ممسنی با بیان اینکه اگر طی 7روز آینده شکر خام به‌عنوان خوراک کارخانه قند ممسنی تأمین شود فاز اول این کارخانه راه‌اندازی خواهد شد، گفت: قرار شد‌ه تا پایان امسال فاز دوم کارخانه قند ممسنی به‌منظور فرآوری چغندرقند برای تولید شکر خام نیز به بهره‌برداری برسد.
محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه کارخانه قند ممسنی از سال۱۳۹۳ تاکنون ‌ به‌طور کامل تعطیل بود، افزود: با تأمین شکر خام، فاز اول کارخانه قند ممسنی به بهره‌برداری می‌رسد و با احیای مجدد این کارخانه بیش از ۲۰۰شغل در شهرستان رستم ایجاد خواهد شد.
استاندار فارس افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته فاز دوم کارخانه قند ممسنی وظیفه فرآوری چغندرقند به شکر خام را بر عهده دارد و قرار است تا پایان امسال این بخش از کارخانه نیز به بهره‌برداری برسد.
ایمانیه راه‌اندازی مجدد این کارخانه را خبری نویدبخش برای مردم این شهرستان دانست و گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری باید شرایط بازگشت به تولید کارخانه‌های راکد یا نیمه‌تعطیل فارس فراهم شود تا اقتصاد استان با سرعت بیشتری به سمت توسعه حرکت کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس هم با بیان اینکه بیش از ۱۶میلیاردو۵۰۰ میلیون تومان مطالبات کارگران کارخانه قند ممسنی توسط مالک کارخانه پرداخت شده است، گفت: کارخانه قند ممسنی در مرحله توسعه، بازسازی و نوسازی قرار گرفته تا در سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان فارس فاز اول این کارخانه به بهره‌برداری برسد.
حمیدرضا ایزدی افزود: در فاز اول کارخانه قند ممسنی قرار است شکر خام به شکر تبدیل شود و فاز دوم این کارخانه نیز وظیفه فرآوری چغندرقند را بر عهده دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید