• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204457
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y8z4E
+
-

خسارت سنگین سیل در آمریکا

سیل در آمریکا به‌ویژه نیویورک هرساله میلیاردها دلار خسارت برجای می‌گذارد

گزارش
خسارت سنگین سیل در آمریکا

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

«نزدیک به 12سانتیمتر باران طی 3ساعت»؛ این آماری است که از بارش باران در نخستین ساعات روز جمعه در شهر نیویورک ارائه شده است؛ حجم چشمگیری که باعث شد تا در این شهر وضعیت اضطراری اعلام شود. نیویورک‌تایمز گزارش داده که آب باران اغلب خیابان‌های شهر را گرفته و حمل‌ونقل شهری را مختل کرده است. گفته شده، خیابان‌ها در مناطق بروکلین، منهتن، کوئینز، هوبوکن و نیوجرسی زیر آب رفته‌اند و پروازهای فرودگاه لاگواردیا نیویورک دچار اختلال شده است. فرماندار نیویورک با خطرناک خواندن شرایط هشدار داده که این سیل خطر جانی دارد و تمام ساکنان نیویورک باید به این هشدار توجه کنند. سیل در نیویورک هرساله میلیاردها دلار خسارت برجای می‌گذارد. این در حالی است که به‌گفته کارشناسان، شرایط بدتر هم خواهد شد چرا که سطح آب در اطراف شهر نیویورک از سال۱۹۵۰ میلادی حدود ۲۲سانتیمتر افزایش یافته و این بدان معناست که تا پایان قرن حاضر شمار سیل‌های بزرگ در این شهر تا 4برابر بیشتر  هم خواهد شد.

چالش‌های بی‌پایان سیل در نیویورک
شهر نیویورک به‌دلیل استفاده زیاد از آبراهه و جغرافیای ساحلی گسترده در برابر سیل بسیار آسیب‌پذیر است. سرویس ملی هواشناسی آمریکا اعلام کرده که بیش از 8.5میلیون ساکن نیویورک در‌ماه سپتامبر2023 به‌دلیل بارندگی‌های بی‌سابقه تحت هشدار سیل قرار گرفتند. به‌گزارش شبکه سی‌ان‌ان، احتمال اینکه یک واحد مسکونی در طول بازپرداخت وام 30ساله‎اش با احتمال آب‌گرفتگی و سیل‌زدگی روبه‌رو شود 26درصد است. این در حالی است که بنا بر اعلام مؤسسه تحقیقاتی رند، به‌دلیل وقوع سیل‌های مکرر هزینه‌ بیمه سیل در نیویورک به‌طور سرسام‌آوری در حال افزایش است و این روند احتمالا برخی از صاحب‌خانه‌ها و صاحبان کسب‌وکارها را مجبور خواهد کرد که با وجود تشدید خطرات، قید بیمه کردن واحدهای مسکونی یا مراکز تجاری و اداری خود را بزنند؛ امری که درصورت وقوع فاجعه فشار مضاعفی را به شهروندان وارد خواهد کرد.

5 میلیون دلار متوسط خسارت هر سیل
سال‌هاست که هراس از وقوع سیل به کابوسی همیشگی در نیویورک تبدیل شده است. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که توفان سندی در سال2012 در نیویورک تقریبا 60میلیارد دلار خسارت به بار آورد که 8میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از افزایش سطح آب دریا بود. همچنین تحقیقات دانشگاه بوفالوی آمریکا حاکی از آن است که متوسط هزینه هر واقعه سیل در ایالت نیویورک 5.09میلیون دلار است. در همین حال وب‌سایت آماری «استاتیستا» نیز گزارش داده که هزینه تعمیر آسیب‌ها یا جایگزینی ساختمان‌های در معرض خطر سیل در منطقه مرکزی شهر نیویورک در سال2022 بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است.

خسارت اقتصادی سیل در آمریکا
بنا بر آمارهای اعلام شده، در سال‌های 1970 و 2021میلادی حدود 46درصد از زیان‌های اقتصادی گزارش‌شده در جهان به‌دلیل بلایای آب‌وهوایی به آمریکا اختصاص داشته است؛ فجایعی که سیل در صدر آنها قرار دارد. براساس گزارش مرکز ملی اطلاعات محیطی (NCEI)، آمریکا از سال1980 تاکنون 371فاجعه طبیعی را متحمل شده که خسارت کلی هر یک از فجایع از یک میلیارد دلار تا 20میلیارد دلار متغیر بوده است. به‌عنوان مثال، مطالعات مؤسسه فرست استریت فوندیشن حاکی از آن است که در سال2022 آمریکا به‌دلیل وقوع سیل بیش از 13.5میلیارد دلار خسارت محتمل شده است. همچنین تنها در ژانویه سال2023 مجموع خسارات اقتصادی ناشی از سیل در ایالت کالیفرنیا 5 تا 7میلیارد دلار برآورده شده است که خسارت به زیرساخت‌ها را هم باید به آن اضافه کرد. در جولای2023 نیز باران‌های بی‌سابقه از نیوجرسی تا ورمونت 3 تا 5 میلیارد دلار خسارت مستقیم و همچنین خسارت گسترده زیرساختی به‌بار آورد.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید