• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 مهر 1402
کد مطلب : 204363
+
-

یک فنجان دارو به جای یک سرنگ

یک فنجان دارو به جای یک سرنگ

کمتر کسی از آمپول زدن خوشش می‌آید؛ با این حال اکثر داروها و واکسن‌ها فقط از طریق تزریق قابل استفاده هستند. اما حالا به لطف اختراع محققان، فنجان مکنده‌ای که به بخشی از دهان می‌چسبد، بازی را تغییر می‌دهد و داروهای تزریقی به روشی ساده و بدون درد به بدن می‌رسد. به گزارش نیواطلس، مشکل داروهای تزریقی در واقعیت این است که آنها از مولکول‌های نسبتاً بزرگی تشکیل شده‌اند. اگر دارو به‌صورت خوراکی مصرف شود، این مولکول‌ها توسط سیستم گوارشی از هم جدا می‌شوند و آنقدر بزرگ هستند که با عبور از دیواره‌های روده، وارد جریان خون نمی‌شوند. آنها همچنین برای عبور از غشای مخاطی که پوشش داخلی گونه‌ها، معروف به مخاط بوکال و قسمت زیرین زبان را تشکیل می‌دهد، بسیار بزرگ هستند. اینجاست که مکنده الهام گرفته از مکنده اختاپوس وارد می‌شود.
این وسیله که توسط دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی ETH زوریخ سوئیس ساخته شده است، با عرض 10میلی‌متر و ضخامت 6میلی‌متر، با داروی موردنظر بارگیری می‌شود و سپس به ‌سادگی با فشار دادن آن با 2 انگشت در جای خود، روی پوشش داخلی گونه چسبانده می‌شود. خلئی که در داخل فنجان ایجاد می‌شود، غشای مخاطی زیر آن را کشیده و آن را بسیار نفوذپذیر می‌کند. به‌منظور افزایش بیشتر این نفوذپذیری، یک ماده شیمیایی مشتق‌شده طبیعی که به دارو اضافه می‌شود، به‌طور موقت، شبکه سلولی غشاء را شل می‌کند. در نتیجه، محموله دارو از طریق مخاط بوکال و تنها در عرض چند دقیقه، وارد جریان خون می‌شود. در آزمایش‌هایی که روی سگ‌ها انجام شد، کاپ‌های مکنده داروها را با موفقیت وارد جریان خون کردند.
فنجان‌های خالی نیز روی 40انسان مورد آزمایش قرار گرفت که اکثر آنها اظهار داشتند که این روش را به تزریق ترجیح می‌دهند. فنجان‌ها تا نیم ساعت بدون ایجاد ناراحتی به پوشش داخل گونه‌های داوطلبان چسبیده بودند. نونا پانوویچ از ETH که همراه با دیوید کلین کرخون رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: «ما یک نمونه اولیه داریم و قبلا این فناوری را به ثبت رسانده‌ایم. گام بعدی این است که ساکشن کاپ را به‌گونه‌ای تولید کنیم که مطابق با مقررات دارویی فعلی باشد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید