• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 4 مهر 1402
کد مطلب : 203922
+
-

تخم‌مرغ؛ کاهش عرضه، افزایش قیمت

قیمت تخم‌مرغ دوباره رو به افزایش گذاشته است.
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی از آن است که در روزهای اخیر قیمت هر شانه تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها به میانگین 150هزار تومان رسیده و گزارش‌هایی از رسیدن قیمت به شانه‌ای 160هزار تومان نیز در هفته گذشته منتشر شده است. این در شرایطی است که تخم‌مرغ بیش از نیاز بازار داخلی در حال تولید است و بخشی از مازاد تولید به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
به گزارش همشهری، بازار تخم‌مرغ که در 2‌ماه گذشته از ثبات نسبی در قیمت برخوردار بود طی یکی دو هفته گذشته دوباره رو به آشفتگی گذاشته و قیمت این محصول با افزایش همراه بوده است. در سوپرمارکت‌ها شانه 30عددی تخم‌مرغ شرکتی از برندهای شناخته شده بین 140 تا 160هزار تومان به فروش می‌رسد و تخم‌مرغ دولتی 110هزار تومانی به میزان نیاز توزیع نمی‌شود.
در همین حال، عرضه تخم‌مرغ در  بعضی از میادین میوه و تره‌بار نیز در هفته گذشته کاهش داشته یا با تأخیر زیاد همراه بوده است. این در شرایطی است که به‌گفته مسئولان صنفی، عرضه تخم‌مرغ همچنان بیشتر از تقاضاست و تولیدکنندگان در حال زیانند چراکه قیمت خرید در مرغداری از نرخ مصوب پایین‌تر است.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار میهن در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار گفت: طی ماه‌های اخیر قیمت تخم‌مرغ به‌دلیل وضعیت مناسب تولید ثبات داشته یا با نوسان اندکی روبه‌رو بوده است، اما قیمت ۱۶۰هزارتومانی هر شانه تخم‌مرغ صحت ندارد؛ زیرا همچنان تولیدکنندگان تخم‌مرغ را با زیان زیر قیمت مصوب می‌فروشند.
 حمیدرضا کاشانی، درباره وضعیت تولید افزود: اکنون هر کیلو تخم‌مرغ در واحدهای تولیدی بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان یعنی ۲ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسد.
وی با تأکید بر اینکه تخم‌مرغ طبق روال در حال تولید است، از درخواست تولیدکنندگان برای اصلاح قیمت این محصول برای کاهش زیان تولید خبر داد و گفت: درخواست اصلاح قیمت تخم‌مرغ در واحدهای تولیدی به نرخ ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان را به وزارت جهادکشاورزی ارائه داده‌ایم، زیرا ادامه این روند برای برخی تولیدکنندگان ممکن نیست و اگر قیمت‌ها اصلاح نشود برای ایام نوروز پیش رو با مشکل جدی مواجه می‌شویم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید