• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 13 شهریور 1402
کد مطلب : 202181
+
-

چرا توقف وام 18درصدی بافت‌های فرسوده نگران‌کننده است؟

شهرداری تهران نگاه ویژه‌ای به موضوع رونق ساخت‌وساز در پایتخت و به‌ویژه نوسازی بافت فرسوده دارد و همانطور که بارها علیرضا زاکانی، شهردار تهران اشاره و تأکید کرده است؛ چالش بافت فرسوده را به چشم یک فرصت مغتنم برای توسعه پایتخت و حل مشکل کمبود مسکن در شهر می‌بیند و برای آن برنامه‌های مفصلی دارد.
حتی اگر از مبحث اقتصادی و مواردی چون قیمت سرسام آور ملک ناشی از کمبود و کسری مسکن در پایتخت و موضوع نهضت ملی مسکن که طی آن یک میلیون واحد پیش‌بینی شده بگذریم، موضوعی بسیار حیاتی و مهم‌تر درخصوص بافت فرسوده مطرح است و باید گفت که درصورت بروز حوادث و بلایای طبیعی به‌ویژه زلزله، بیش از دیگر بخش‌های شهر، بافت فرسوده و جمعیت میلیونی ساکن در آن در معرض تهدید هستند.
درست در چنین شرایطی خبر متوقف شدن وام 18درصدی برای نوسازی بافت فرسوده باعث نگرانی مردم ساکن در این محدوده و البته مدیران شهری پایتخت شده است. درواقع متوقف شدن اعطای وام نوسازی بافت فرسوده آنگونه که در بیانیه بانک مرکزی آمده، تصمیم شورای پول و اعتبار با درنظرگرفتن محدودیت منابع بانکی و همچنین هدف قانونگذار برای کمک به خانه‌دار شدن فاقدین مسکن است.
در همین رابطه مهدی هدایت، مدیرعامل نوسازی شهر تهران با انتقاد از این موضوع و هشدار نسبت به پیامد‌های منفی این تصمیم بر روند نوسازی بافت فرسوده پایتخت، می‌گوید: «بخشنامه‌ای که به تازگی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده نشان از عدم‌پرداخت وام به بافت‌های فرسوده تهران دارد. بافت‌های فرسوده که اتفاقا مهم‌ترین جبهه تأمین مسکن هستند، از ارزان‌ترین و بالاترین سقف وام ساخت با سود ۱۸ درصد که هم‌اکنون در شبکه بانکی پرداخت می‌شود، محروم شده و از لیست مشمولان مؤثرین وام ساخت خط خورده‌اند و تنها می‌توانند از وام‌های ۲۳ درصد بانکی بهره‌مند شوند. از آنجا که برای بافت‌های فرسوده سهم ۲۰۰‌ هزار واحدی از طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال درنظر گرفته شده است، این تصمیم اخیر بانک مرکزی به‌معنای اختصاص تسهیلات نهضت ملی مسکن تنها به یک بخش از این ساخت‌وسازهاست؛ ساخت‌وسازهایی که بخش زیادی از آنها نه در دل شهرهای اصلی که در زمین‌های بدون امکانات و خدمات در حومه شهرهای بزرگ، قرار گرفته‌اند و طبق بررسی‌های انجام شده هزینه ایجاد زیرساخت و خدمات در این بخش ۱۲ برابر بیشتر از هزینه‌های بافت فرسوده است.»
به‌گفته هدایت، محدود کردن وام ۵۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸‌درصد به ساخت روی اراضی دولتی و محرومیت سایر ساخت‌وسازها از این وام، هم در تضاد با «قانون» است و هم در مغایرت با «وضعیت فعلی بازار مسکن» و هم متضاد با «شرایط کنونی شهرها».
البته شهروندان باید بدانند که تمام طرح‌ها و بسته‌های تشویقی شهرداری تهران به شهروندان ازجمله اعطای یک طبقه تراکم تشویقی و... همچنان به قوت خود باقی است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید