• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201822
+
-

خدمت به زائران اربعین؛ از تهران تا کربلا

گزارش
خدمت به زائران اربعین؛ از تهران تا کربلا

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

7روز مانده به اربعین و خیل عظیمی از عزاداران و دلدادگان حسینی راهی سرزمین نینوا هستند. از پنجم صفر، آمار سفرها شتاب بیشتری گرفته است و مرزهای هشت‌گانه ایران و عراق شاهد حجم مسافرانی هستند که سعی دارند خودشان را به عمود یک در مسیر نجف برسانند. زائران پس از طی 1452عمود وارد مقصد نهایی، شهر کربلا می‌شوند. نهادها، سازمان‌ها و... پای‌کار آمده‌اند تا از طریق خدمت‌رسانی به زائران سهمی در این پیاده‌روی داشته باشند. شهرداری تهران براساس مصوبه سال1394 دولت جزو 19دستگاهی است که در مراسم اربعین وظایفی دارد که در راستای همین تکلیف برنامه‌هایی پیش‌بینی کرده است.

همه چیز آماده است
با برپایی قرارگاه‌های مرکزی، موکب‌های متعدد و فراهم‌کردن برخی از زیرساخت‌ها مانند سرویس‌های بهداشتی و قرارگاه‌های درمانی و... تلاش می‌شود تا این همایش بزرگ چون سنوات گذشته باشکوه برگزار شود. آنطور که حسین نظری، رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور اعلام کرده «به‌طور مستمر بازدید از سایت‌های خدمات شهری و قرارگاه‌ها انجام می‌شود تا خدمت‌رسانی مطلوب‌تری به زائران ارائه شود.» خدمت‌رسانی در داخل و بیرون مرزها پس از اربعین و تا زمان بازگشت تمام زائران ادامه خواهد داشت.

حسینیه موکب حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)
در این حسینیه ۲۵خادم حسینی به‌صورت شیفتی مشغول خدمات‌رسانی به زائران هستند. توزیع ناهار و شام، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و سینه‌زنی و... اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این حسینیه هستند. آنطور که مهدی امیری، مسئول حسینیه اعلام کرده «برای رفاه زائران در حسینیه با نصب وای‌فای امکان دسترسی به اینترنت رایگان فراهم شده است. سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه از طریق 4دستگاه هواساز بزرگ و پنکه‌های سقفی در داخل حسینیه فعال شده‌اند تا زائران از گرمای هوا در امان بمانند و سلامتی‌شان به خطر نیفتد.»

درمانگاه عمود707
شرکت شهر سالم وظیفه ارائه خدمات درمانی به زائران را دارد. آنطور که امیر نورمحمدی، رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین شهرداری تهران اعلام کرده: «در داخل مرزها پایگاه‌های سیاری شامل 4دستگاه آمبولانس در مبادی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی مستقر شده‌اند و در آن‌سوی مرز هم این پایگاه در زرباطیه خدمت‌رسانی می‌کند. همچنین 6پایگاه ثابت همراه با یک دستگاه آمبولانس در عمود707، شهرهای نجف، کربلا، کوفه، سامرا و کاظمین پیش‌بینی‌شده است.» به‌گفته او امسال 100پزشک، پرستار و نیروی پشتیبان در پایگاه‌ها مستقر هستند و در راستای ارائه خدمات درمانی به زائران انجام وظیفه می‌کنند.

برپایی موکب مادر و کودک در زرباطیه
برخی از مادران همراه با فرزندان خردسال خود در این رویداد بین‌المللی شرکت می‌کنند؛ بنابراین مدیریت شهری در راستای رفاه این مادران موکب‌هایی برپا کرده است که یکی از این موکب‌ها در پایانه مرزی زرباطیه قرار دارد. مادران زائر می‌توانند در این موکب به شیردهی، نظافت‌کودک و... بپردازند. همچنین برای سرگرمی کودکان اسباب‌بازی هم پیش‌بینی‌شده است.

مکث
حال و هوای پایتخت، اربعینی شد

همزمان با اکران‌های فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران در قالب پویش «جانم حسین(ع)» و «این حسین کیست» حال و هوای پایتخت اربعینی شد. سازمان زیباسازی شهر تهران از ابتدای‌ ماه محرم اکران نمادهایی چون کتل و... در معابر عمومی را در دستورکار قرارداد و اقدامات خوبی هم انجام شد. در گام بعدی به مناسبت اربعین حسینی پویش این حسین کیست؟ و جانم حسین راه‌اندازی شده است که به‌گفته رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران فرازهایی از مناجات‌های امام حسین(ع) در قتلگاه از جمله «مرگ در راه عزت و سربلندی جز زندگی جاوید نیست»، سخنانی از امام سجاد(ع) «به خدا سوگند که یاد ما محو نمی‌شود» و بخش‌هایی از پاسخ‌های حضرت زینب(س) در مجلسی که یزید مغلوب شد «به خدا سوگند که یاد ما محو نمی‌شود» و... با استفاده از هنر تصویرسازی چاپ‌سنگی دوره قاجار و سبک نقاشی قهوه‌خانه‌ای، واقعه کربلا و آنچه بر اسرای دشت کربلا گذشته هنرمندانه به تصویر کشیده شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید