• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201787
+
-

یادداشت‌هایی برای دوستی

ایده خوب
یادداشت‌هایی برای دوستی

مهتاب خسروشاهی

وقتی در شهر قدم می‌زنید، به در و دیوار توجه می‌کنید؟ شده دیوارنوشت‌ها را بخوانید؟ شده از آنها عکس بگیرید و نوشته‌های جالب را به دیگران نشان داده یا به اشتراک بگذارید؟ دیوارنوشت‌ها، بخشی از فرهنگ جامعه بوده و بیانگر شرایط جاری جامعه هستند. بعضی‌ها هم می‌نویسند تا به دیگران تلنگر بزنند یا توجه مردم را به چیزی جلب کنند؛ مثل «خورخه ویلگاس» یا جوردی، هنرمند جوان 28ساله اسپانیایی که شهرهای اروپایی را با نوشته‌هایش - به زبان مادری- متحول کرده است. این پیام‌ها توجه رهگذران را به مکان‌های خاص، احساسات خاص یا شرایط خاص جلب می‌کنند.
ویلگاس در رم، مکان خاصی را با نوشته خود برای زوج‌ها مشخص کرده است؛ جایی که چشم‌انداز زیبایی از شهر رم پیداست. او در این مکان روی برچسبی نوشته:«مکانی زیبا برای گفتن جمله دوستت دارم.»
در کشور مادری، ویلگاس صندوق پستی‌ را انتخاب کرده و روی آن نوشته:«من نمی‌خواهم برای شما بنویسم؛می‌خواهم شما را ببینم» او می‌گوید این جمله را برای این روی صندوق پست نوشته که به آنهایی که یکدیگر را فراموش کرده یا رها کرده یا از هم جدا شده‌اند، یادآوری کند که دوست داشتن زیباست تا آنها به هم بازگردند.
یادداشت‌های جوردی ویلگاس شاید شبیه به افسانه‌ها به‌نظر برسد، اما مورد توجه مردم شهرهای مختلف اروپا به‌ویژه گردشگران قرار گرفته است. ویلگاس که متولد شهر لیدا در نزدیکی شهر بارسلونای اسپانیاست، این کار را از 6 سال پیش آغاز کرد. او می‌گوید پیام‌ها را با هدف تغییر دیدگاه مردم و شاد کردن آنها می‌نویسد. علاوه بر اینکه تلاش می‌کند تا مسائلی را که باعث شده در روزمرگی گم کنند، به آنها یادآوری کند. او بازخوردهای مثبت بسیاری از کار خود دریافت کرده و این پوسترها و یادداشت‌ها را اثر هنری- عاطفی‌ای برای مردم می‌داند.
علاوه بر دیوارنوشت‌ها که به‌صورت یادداشت و پوستر هستند، استیکرهایی هم در فضای مجازی ساخته است. از این استیکرها می‌توان به جمله‌هایی مانند «‌سلامت روانی خود را در اولویت قرار دهید»، « اگر این نوشته رامی‌خوانی یعنی اینکه من به تو علاقه دارم» اشاره کرد.
در کنار آثار باستانی هم می‌توان پوسترها و یادداشت‌های ویلگاس را دید. برای مثال یکی از آنها درمقابل آمفی‌تئاتر کولوسئوم در شهر رم ایتالیا، یکی از مکان‌های تاریخی بسیار شاخص این کشور نصب شده است. روی این پوستر نوشته شده:« من کولوسئوم را در مقابلم دارم، اما به تو نگاه می‌کنم» پوستر دیگری نیز وجود دارد که روی آن نوشته شده:« به او بگو که دوستش دارد»
بعضی کار ویلگاس را در زمره «هنر خیابانی» و بعضی دیگر « شعر خیابانی» قرار می‌دهند. بعضی دیگر نیز عقیده دارند پیام‌های ویلگاس، خودباوری انسان‌ها، محبت و عشق و دوستی را هدف قرار داده و درتلاش برای تقویت آنهاست. اما خود او، خودش را فردی عادی می‌داند و می‌گوید فقط می‌خواهد، دوستی را میان مردم جهان رواج داده و به‌عنوان نویسنده این جمله‌های مثبت شناخته شود.
آثار هنری- اجتماعی ویلگاس ابتدا فقط در زادگاه خودش – اسپانیا- دیده می‌شد اما اکنون می‌توان نوشته‌های او را در پایتخت‌ کشورهای اروپایی‌ای مانند پاریس، رم و لیسبون نیز دید. متوسط تعداد این برچسب‌ها تاکنون به 60برچسب رسیده است. بسیاری از مردم برای او نامه نوشته یا پیام گذاشته‌اند که از دیدن جمله‌های او حس بسیار خوبی پیدا کرده‌اند و انگار باید جمله مورد نظر را همان روز بخوانند تا به آنها انگیزه دهد. نوشته‌های ویلگاس همگی سرشار از خوش‌بینی، امید و شور و شوق زندگی هستند. به‌نظر می‌رسد درمیان خشم لجام‌گسیخته‌ای که در بسیاری از جوامع وجود دارد، این جمله‌ها برای مردم بسیار آرام‌بخش و مثبت بوده‌اند. فراگیری و انتخاب نقاط مختلف از کولوسئوم تا یک صندوق پستی، مسئله دیگری است که نظر مردم را به‌خود جلب کرده است.
جوردی ویلگاس الهام بخش اصلی جمله‌ها را نوجوانان و جوانان اسپانیایی، ایتالیایی و حرف‌ها و جمله‌های دوستانش می‌داند. از 60پوستر- یادداشت ویلگاس هیچ‌کدام سیاسی نیست چون او می‌گوید که به سیاست هیچ علاقه‌ای ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید