• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 شهریور 1402
کد مطلب : 201714
+
-

«آدمکش» فینچر شبیه «سامورایی» ملویل‌

جدیدترین فیلم دیوید فینچر در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمی‌آید

گزارش
«آدمکش» فینچر شبیه «سامورایی» ملویل‌

ناصر احدی-روزنامه‌نگار

فیلم جدید دیوید فینچر با عنوان «آدمکش» که یک اثر روان‌شناختی است، در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درمی‌آید. در تریلر فیلم که به‌تازگی منتشر شده، مایکل فاسبیندر را در نقش قاتلی حرفه‌ای می‌بینیم که همچون بیشتر آدمکشان مشهور سینما که حساسیت‌ها و ریزبینی‌های خاص خودشان را دارند، وقت برایش مهم است، تمرینات بدنی انجام می‌دهد، تنهاست، مراقب است که هویتش فاش نشود و در کارش متبحر است. در این تریلر، او این جمله را مدام تکرار می‌کند: «به نقشه‌ات بچسب.» البته جملات دیگری هم از زبان او می‌شنویم که نشان می‌دهد با قاتلی خونسرد، دقیق و کاربلد مواجهیم که به‌هم ریخته است: «به هیچ‌کس اعتماد نکن. دلسوزی ممنوع. همه‌چیز رو پیش‌بینی کن؛ الابختکی کاری نکن. هرگز به هیچ‌کس امتیاز نده. فقط توی جنگی بجنگ که براش هزینه دادی. از خودت سؤال کن چه سودی برای من داره؟ دلسوزی نقطه‌ضعفه. نقطه‌ضعف یعنی ضربه خوردن.»
«آدمکش» داستان قاتلی حرفه‌ای است که با جنبیدن وجدانش، فروپاشی روانی‌اش آغاز می‌شود؛ درحالی‌که مشتریانش همچنان خواهان خدماتش هستند. امانوئل رکو، برنامه‌ریز جشنواره ونیز، درباره «آدمکش» گفته: «قیل‌وقال درباره فیلم جدید فینچر زیاد است، بله، فیلم خیلی خوبی است. من را خیلی یاد «سامورایی» ملویل انداخت و شبیه آن است. تقریبا انگار ملویل در سال 2023فیلم ساخته باشد؛ درضمن مشخص است که آن فیلم را خوب درک کرده است. جای دوربین، ژست‌ها، فیلمبرداری عالی است. یک‌کلام اینکه فیلمی بسیار خارق‌العاده است که وقتی دارید تماشایش می‌کنید، حتی نمی‌فهمید چقدر خوب است. چنان در خودش غرق‌تان می‌کند که شست‌تان خبردار نمی‌شود دارد دزدکی به سمت‌تان می‌آید.»
در چند نمای این تریلر و در پوستر فیلم، فاسبیندر کلاه پاناما بر سر دارد که بی‌شباهت به کلاه فدورای جِف کاستلو (با بازی آلن دلون) در «سامورایی»ملویل (1967) نیست. «سامورایی» نئونوآری کم‌دیالوگ و سبک‌پردازی‌شده است که تا به حال کارگردانان مختلفی به آن ادای دین کرده‌اند.
والتر هیل در «راننده» (1978) رایان اونیل و ایزابل آجانی را در موقعیتی مشابه آلن دلون و کتی رُزیه در «سامورایی» قرار داد؛ یک شاهد زن و یک راننده حرفه ای. جان وو در فیلم هنگ‌کنگی «آدمکش» (1989) با بازی چو یون فت کاملا از خط داستانی «سامورایی» استفاده ‌ و فقط جای نوازنده پیانو را با خواننده عوض کرد. حتی نام شخصیت اصلی فیلمش هم جف بود. جیم جارموش، کارگردان مستقل آمریکایی‌ نیز در «گوست‌داگ: شیوه سامورایی» (1999) با بازی فارست ویتاکر آدمکشی تنها و ژرف‌اندیش را که مطابق اصول بوشیدو زندگی می‌کند به تصویر کشید. تنهایی آدمکش «گوست‌داگ» و کم‌‎حرفی‌اش و در کل حال‌وهوای فیلم متأثر از «سامورایی» است. جورج کلونی در «آمریکایی» (آنتون کوربین، ‌2010) نقش آدمکشی با ویژگی‌های مشابه جف کاستلو را بازی می‌کند. در «درایو» (نیکلاس ویندینگ رفن، 2011) هم یک راننده بدلکار هالیوودی می‌بینیم که ویژگی‌های شخصیتی‌اش بسیار به جف کاستلو شباهت دارد.
فیلم فینچر اقتباسی از مجموعه رمان‌های گرافیکی فرانسوی «آدمکش» نوشته آلکسیس نولِنت است و فیلمنامه آن را اندرو کوین واکر که قبلا در فیلم «هفت» با فینچر همکاری کرده نوشته است. جز مایکل فاسبیندر، تیلدا سوینتن هم در «آدمکش» حضور دارد. فیلم پیشین فینچر، «منک»، سال 2020اکران شد که به‌رغم استقبال منتقدان‌ مورد توجه عموم سینماروها قرار نگرفت. «آدمکش» بازگشت فینچر به ژانر تریلر است که نام او را با فیلم‌هایی مثل «هفت» (1995) و «بازی» (1997) بلندآوازه ساخت.‌‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید