• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 31 مرداد 1402
کد مطلب : 200764
+
-

۱۵ شهرستان اصفهان زیر گردوغبار تالاب گاوخونی

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال شاهد بودیم که با وزش باد، کانون‌های گردوغبار در تالاب بین‌المللی گاوخونی فعال شد و نه‌تنها شهر تالابی ورزنه، بلکه ۱۵ شهرستان از استان هم تحت‌تأثیر این کانون‌های گردوغبار قرار گرفت.
منصور شیشه‌فروش، به ایسنا گفت: در حال حاضر حدود ۳۰درصد مساحت استان اصفهان را بیابان تشکیل داده و چون اصفهان در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، شرایط تقویت کانون‌های فرسایش بادی در این مدت افزایش پیدا کرده، اکنون حدود ۱۴ کانون فرسایش بادی در استان شناسایی شده که سازمان منابع طبیعی روی آنها مطالعاتی انجام داده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با تأکید بر اینکه با خشک‌شدن رودخانه زاینده‌رود و عدم‌تعیین حقابه‌های زیست‌محیطی برای زاینده‌رود و گاوخونی شاهد کانون‌های جدیدی هستیم، گفت: همچنین در حاشیه زاینده‌رود مزارعی حاصلخیز و مستعد کشاورزی قرار داشتند که باتوجه‌ به اینکه آبی برای آنها تعیین نشده با اندک وزش بادی تبدیل به کانون‌های گردوغبار می‌شوند. به همین دلیل ما در سال گذشته تقریباً۷۰ روز به‌علت گردوغبار در نیمه اول سال روزهای ناسالمی را داشتیم و امسال تاکنون ۵۰ روز، روزهای ناسالم شهر اصفهان بوده است.
وی با اشاره به اهمیت تالاب گاوخونی، تصریح کرد: گاوخونی یک تالاب بین‌المللی است و ۴۷هزار هکتار وسعت دارد. عدم‌تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی در تالاب گاوخونی باعث شده که ۹۹ درصد این تالاب خشک و به یک کانون گردوغبار تبدیل شود. سال‌ها نگران بودیم که اگر تالاب گاوخونی تبدیل به کانون‌ فرسایشی شود، می‌تواند تا دوردست‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد و امسال شاهد بودیم که با وزش باد، کانون‌های گردوغبار در تالاب بین‌المللی گاوخونی فعال شد و نه‌تنها شهر تالابی ورزنه، بلکه ۱۵شهرستان از استان هم تحت‌تأثیر این کانون‌های گردوغبار قرار گرفت، حتی استان‌های دیگری همچون یزد، سمنان و قم هم تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.
شیشه‌فروش خبر داد: اکنون در وضعیتی قرار داریم که باید اثرات این شرایط را کنترل کنیم، در این راستا باید نسبت به حقابه‌های قانونی زیست‌محیطی رودخانه زاینده‌رود اقدام شود و سازمان محیط‌زیست کشور نسبت به طرح احیای تالاب گاوخونی با پیگیری تأمین حقابه‌ها برای تالاب گاوخونی اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید