• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 30 مرداد 1402
کد مطلب : 200632
+
-

13سال بعد از مختارنامه

سازندگان «عشق کوفی» از این سریال می‌گویند

گزارش
13سال بعد از مختارنامه

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

پخش سریال «عشق کوفی» از نیمه گذشته؛ سریالی که با تصمیم مدیران سیما روزهای آخر هفته روی آنتن می‌رود. مدل پخش سریال‌هایی که به‌نظر مدیران شاید بتواند بینندگان را پای تلویزیون بنشاند. سریال «عشق کوفی» به کارگردانی حسن آخوندپور است که نسخه سینمایی آن (نایله) قرار بود سال گذشته به جشنواره فیلم فجر برسد، امااین  اتفاق نیفتاد. سریال 13سال پس از «مختارنامه» به سرانجام رسیده و در این فاصله کارهای نمایشی فراوانی روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی رفت، که به محرم اشاره داشتند.

یک ویژگی خاص از نگاه کارگردان
آخوندپور، کارگردان این سریال تاریخی که نخستین تجربه سریال‌سازی‌‌اش در زمینه تاریخی – مذهبی است، می‌گوید:  «سریال «عشق کوفی» با آثار مشابه‌ خود خیلی متفاوت است؛ از بودجه سریال گرفته تا فیلمنامه و ادبیات کارکترها، شخصیت‌پردازی، صحنه‌آرایی، دکوپاژ و... . قطعا این تفاوت‌های بنیادی به‌خودی خود تفاوت‌های بصری و درکی دارد که باعث خواهد شد مخاطب مواجهه متفاوتی داشته باشد. حالا اینکه چقدر کارکرده است و مخاطب می‌تواند ارتباط برقرار کند یا خیر موضوع دیگری است که بایدآن را با پاسخ بینندگان ارزیابی کرد.»

سختی‌های بازی در نقش‌های تاریخی
نادر فلاح که این روزها تئاتر «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» را روی صحنه دارد، یکی از بازیگران این سریال است. فلاح درباره انتخاب نقش توضیح می‌دهد: «در این سریال نقش مردی به نام فاضل را بازی می‌کنم که یک علوی است؛ شخصیتی متعصب که در بیشتر مواقع از مواضع خودش کوتاه نمی‌آید و سفت و سخت پای عقایدش ایستاده است.»
بازیگر سریال «حیثیت گمشده» در ادامه عنوان می‌کند: «من را آقای سعید سعدی (تهیه‌کننده) به‌کار دعوت کردند و وقتی فیلمنامه را خواندم، همکاری را پذیرفتم. اصولا سعی می‌کنم هر سال دست‌کم یک کار را برای امام حسین(ع) انجام دهم و این به باورهای من مرتبط است و بر این اساس پذیرفتم که در «عشق کوفی» حضور داشته باشم. کار تاریخی در مقایسه با کاری که داستان آن در زمان حاضر می‌گذرد، سخت‌تر است.

یک ساختارشکنی زیبا
مهسا مهجور از دیگر بازیگران این سریال نیز درباره حضورش در «عشق کوفی» می‌گوید: «زمانی که به این تیم پیوستم نیمه‌کاره بودن فیلمنامه اتفاق خوبی برای من بود؛ چون نویسنده‌ها بعد از دیدن من شخصیت احیا را پیش بردند. فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی هر دو نویسنده‌هایی جوان هستند و راه درازی در پیش خواهند داشت. مطالعات بسیار و به‌روزی نیز دارند. این سبک نویسندگی در آثار تاریخی کار جدیدی است که به‌نظر من به امتحان کردن آن می‌ارزید. خوشحالم که با این دو نویسنده نوآور توانستم تجربه همکاری داشته باشم.»

مکث
پاسخی به نیاز جامعه امروز

سعید سعدی که تهیه‌کنندگی این سریال را برعهده دارد، ساخت آثار متعدد و متنوع با موضوع قیام عاشورا را امری ضروی می داند و با بیان اینکه این سریال پاسخی به نیاز جامعه امروز است، توضیح می‌دهد: «اساسا کار تاریخی سختی‌های خودش را دارد و جور کردن امکانات و تسهیلات برای آن سخت و زمان‌بر است و این موارد باعث می‌شود کار کندتر پیش برود. «عشق کوفی» کاری خاص و ویژه است؛ چراکه سراغ موضوع عاشورا رفته و همین حساسیت‌های مختص خود را پیش می‌آورد؛ از سویی این اثر نیاز جامعه فعلی ماست و اساسا باید با ساخت سریال‌های متعدد و متنوع عاشورایی به شبهات پاسخ داده شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید