• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 29 مرداد 1402
کد مطلب : 200578
+
-

برقی‌ها با پاییز به پایتخت می‌آیند

اتوبوس، موتورسیکلت و تاکسی‌های برقی به‌زودی در تهران تردد خواهند کرد

گزارش
برقی‌ها با پاییز به پایتخت می‌آیند

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران هیچ‌گاه به اندازه امروز به برقی‌سازی‌ نزدیک نبوده است. این تصور که اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های پایتخت به جای بنزین و گازوئیل دنبال جایگاه شارژ برقی و پریز باشند، از سال آینده به تصویر کشیده خواهد شد. دیروز وزیر صمت در این‌ باره اعلام کرد که ۷۰ ایستگاه شارژ پمپ برق را در هفته دولت رونمایی می‌کنیم و هم‌اکنون در حال نصب این دستگاه‌ها هستیم. همچنین به‌گفته عباس علی‌آبادی از آبان‌ماه سال‌جاری مردم حضور خودروهای برقی را در پایتخت مشاهده خواهند کرد. این موضوع فقط به تاکسی محدود نمی‌شود و به‌زودی اتوبوس و موتورسیکلت و ماشین‌های عمومی را هم رونمایی خواهیم کرد. ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در هفته دولت رونمایی می‌شود.
کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی از‌یک‌سو و آلودگی‌ هوای ناشی از تردد وسایل نقلیه با سوخت فسیلی 2‌مسئله عمده تهران است که شهرداری را بر آن داشته تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت را به سمت برقی شدن ببرد. در این مسیر دولت نیز روند مساعدت خود را آغاز کرده تا مسیر برقی‌سازی‌ وسایل با سرعت بیشتری پیش رود. از سویی میزان بالای مصرف سوخت در معابر شهری تهران که ناشی از تردد وسایل نقلیه شخصی در ترافیک است، برای دولت نیز انگیزه برقی‌سازی‌ را افزایش داده است. در این زمینه گروه صنعتی مپنا به نمایندگی از دولت برای بخش سرمایه‌گذاری پا پیش گذاشته است. اگر همه‌‌چیز خوب پیش‌ برود، با مشارکت شهرداری تهران و دولت، مد دیگری به ترددهای شهری اضافه می‌شود که آن شامل اتوبوس‌ها و تاکسی‌های تمام‌برقی است.

مکث1
حرکت به سمت برقی شدن ناوگان

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر:
شورای شهر و شهرداری تهران به‌دنبال استفاده از اتوبوس‌های برقی هستند. دنیا به سمت استفاده از اتوبوس‌های برقی می‌رود و اگر به این سمت حرکت نکنیم، عقب‌ماندگی جدی خواهیم داشت. بی‌تردید حمل‌ونقل یکی از بزرگ‌ترین عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای است و در این میان خودروها و اتوبوس‌های گازوئیلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند در آلودگی هوا مؤثرند. بخش قابل‌ توجهی از این آلودگی در تهران و سایر کلانشهرها به‌دلیل بالا رفتن غلظت ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون است و این ذرات از سوخت و انتشار گاز خودروهای دیزلی منتشر می‌شوند. هر دستگاه اتوبوس‌ درون‌شهری به‌طور متوسط ۲۰۰ کیلومتر روزانه تردد دارد و این حجم از تردد، گویای ظرفیت آلایندگی سیستم حمل‌ونقل شهری خواهد بود. در عین حال از مزایای استفاده از اتوبوس برقی ضمن کاهش تبعات استفاده از سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن با انرژی برق و حذف آلاینده‌ها، افزایش عمر مفید آنها به میزان تقریبا دوبرابر است.

مکث2
واقعیت‌بخشی به رؤیای تهران پاک


عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت : حمل‌ونقل برقی کشور یکی از اولویت‌های اصلی وزارت صمت در دوره جدید خواهد بود. در وزارتخانه از همان روزهای ابتدایی به همکاران‌مان اعلام کردیم تا یک برنامه جامع و دقیق، درباره طرح حمل‌ونقل برقی آماده و شهر تهران را به‌عنوان شهر نمونه این امر مشخص کنیم. امروز نهضت برقی‌سازی‌ حمل‌ونقل تهران آغاز شده و با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانه‌های کشور، نفت و نیرو برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰‌هزار موتورسیکلت و ۵۰ هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم. در این زمینه مصمم هستیم تا حمل‌ونقل شهر تهران را برقی کنیم و برای این امر تا زمانی که زیرساخت‌های برقی‌سازی‌ مهیا شود، همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در راستای صرفه‌جویی و محیط‌زیستی پاک گام برداریم و شاهد واقعیت بخشی به رؤیای تهران پاک باشیم. همچنین تولید خودروی برقی یکی از اولویت‌های اصلی نظام در زمینه آبادانی کشور است.

مکث3
راهبرد مهم شهرداری تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: یکی از 3سیاست اصلی شهرداری در توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران، برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی است. در حال حاضر سهم حمل‌ونقل عمومی از ترددهای تهران ۳۴درصد است و ما در الگوهای مختلف حمل‌ونقلی دچار فرسودگی و کمبود ناوگان هستیم. در عین حال در حوزه حمل‌ونقل امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم و هدف‌گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰ درصد جابه‌جایی‌ها با حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد. یکی از 3راهبرد ما برای این مهم، برقی‌سازی‌ و رفتن در مسیری است که حمل‌ونقل عمومی برقی داشته باشیم تا بتوانیم ترافیک شهر و آلودگی هوا را کاهش دهیم.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید