ناصر فروندیان
توی سودوکو یه تکنیکی هست به اسم نگاهکردن یا Pointing. وقتی یه سرنخی مثل رقم 2 توی خونه 19 -یعنی تقاطع سطر اول و ستون نهم- در سودوکوی پایین رو میبینیم، به دلیل اینکه این رقم ۲ میتونه ردیف اول، ستون نهم و بلوک سوممون رو ببینه، پس ما نمیتونیم 2 روی رو توی این واحدهایی که اسم بردیم قرار بدیم. حالا همین کار رو میتونیم با کاندیداها هم انجام بدیم: مثلا وقتی میبینیم رقم 1 در بلوک سوم فقط و فقط میتونه توی خونه های 18 و 28 باشه، پس میتونیم نتیجه بگیریم که رقم ۱ هیچ جای دیگهای توی ستون هشتم هم نمیتونه داشته باشه.
این جلسه در مورد خانواده N-Fish میخوام براتون بگم که اولین عضو این خانواده اسمش هست Xwing. بهتره با این سودوکو، توضیحاتم رو ارائه کنم:
کاندیدای 4 در ستون اول می تونه فقط دو جای این ستون باشه که به این حالت میگیم Bi Location. و صد البته که توی ستون پنجم هم همین کاندیدا Bi Location هستش. یعنی فقط توی دو خونه میتونه جا بگیره. ما مطمئن هستیم که اگه هریک از خونههای سبز 4 باشه، به دلیل اینکه دو خونه بنفش رو میبینه میتونیم نتیجه بگیریم که این دو خونه بنفش نمیتونن 4باشن و بدونشک اون خونه سبز دیگه هم مجبوره 4 بشه. اما حالا اگه جواب خونههای سبز ۴ نباشه، پس میتونیم نتیجه بگیریم که خونههای بنفش مجبورن ۴ باشن. به عبارتی چیزی که فعلا میدونیم اینه که یا سبزها ۴ هستن یا بنفشها ۴ هستن و نمیشه گفت هیچکدوم ۴ نیستن یا هردو رنگ ۴ هستن!
از اون جایی که این Xwing به صورت ستونی هستش -یعنی کاندیدای 4 به صورت ستونی در دو جایگاه دیده میشه-پس ما اجازه داریم هر کاندیدای اضافی که هم سبز و هم بنفش رو در واحد خودش میبینه حذف کنیم. کاندیداهای ۴ در خونههای زردرنگ، این شرایط رو دارن.
اما چرا ما میتونیم ۴ رو در خونههای زردرنگ حذف کنیم؟! چون اگه قرار باشه که جواب هر یک از خونههای زردرنگ ۴ بشه، این رقم ۴ صحیح باید به ما بگه که نه ۴ خونه سبز صحیحه و نه ۴ موجود در خونه بنفش صحیحه! که طبق توضیحاتی که بالاتر دادیم، این موضوع غیر ممکنه.
پس میتونیم تمامی ۴ها رو از خونههای زرد حذف کنیم.
پس این شد درس امروز ما :
1 - Xwing یا به صورت ستونیه یا به صورت ردیفی.
2 -کاندیداهای Xwing با هم اشتراک ستونی یا ردیفی دارن.
3 -کاندیداها Bi Location هستن.
4 - هر کاندیدایی که بتونه در واحد خودش، هردو رنگ Xwing رو ببینه باید حذف بشه.
در آخر باید بگم که این تکنیک در اصل ساده ترین تکنیک موجود توی خانواده N-Fish هست و صد البته پایه و اساس یادگیری بقیه تکنیکهای این خانواده هستش. منطقش کاملا ساده است و خیلی راحت هم میتونیم توی خیلی از سودوکوها مثالهایی از اون رو ببینیم.
Pointing برای رسیدن به Xwing!
در همینه زمینه :
کلاس سودوکو