استمرار برنامهها سبب تأثیرگذاری میشود
نرگس معدنیپور*
مردم، همیشه از مراسم آیینی و مذهبی بهویژه درماه محرم و صفر استقبال میکنند و بهصورت خودجوش و داوطلبانه در برپایی این برنامهها مشارکت داشته و دارند. بههرحال مدیریت شهری هم وظایفی در برگزاری آیینهای مذهبی به طور خاصتر ماه محرم و صفر دارد که باید با رویکرد خلاقانه و نوآورانه برنامههایی برای گروههای هدف مشخصی پیشبینی کند. در دوره مدیریت شهری ششم هدفگذاری روی خانوادهها، نوجوانان، جوانان و کودکان انجام شده و برنامههای محرم شهر با همین رویکرد اجرا شده است. تلاش شهرداری این است برنامهریزیها در مناسبتهای مختلف تداوم داشته باشند. امسال به دلیل تقارن ماه محرم با فصل تابستان و اوقات فراغت، رویکرد ترویج فرهنگ حسینی اتخاذ شد که قاعدتاً در این حوزه هم باید به مواردی چون خلاقیت، نوآوری، جذابیت و خوشسلیقگی توجه میشد که همین امر سبب شد تا محرم شهر اتفاق بیفتد. مدیریت شهری در محرم شهر از ابتکاراتی چون سفینهالنجاه، المان کلاهخود و... بهعنوان نماد برنامه استفاده کرده و همین امر سبب خلاقیت و جذابیت شده و مورد استقبال شهروندان بهویژه خانوادهها قرار گرفته است.
برنامههای حوزه فرهنگی در مناسبتهای ملی و مذهبی باید تداوم داشته باشند چرا که برنامهها اگر مستمر، مدون و طولانیمدت نباشند قطعا تأثیرگذاری نخواهند داشت. از سوی دیگر نباید به مراسم آیینی و مناسبتی اکتفا شود و تأکید ما بر برنامههای عمیق با رویکرد آموزشی است. مناسبتها هم فرصت خوبی هستند تا این رویکرد اجرایی شود و سیاستگذاری کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورا هم اجرای برنامههای مستمر، مدون و بلندمدت است.