• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 26 مرداد 1402
کد مطلب : 200298
+
-

مسئولیت مهم مقابل شایعات دشمن

یادداشت
مسئولیت مهم مقابل شایعات دشمن

محمود عباس‌زاده مشکینی؛ عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس

در روزهای اخیر بار دیگر شاهد روی‌صحنه رفتن نمایش ضدمردمی تازه‌ای ازسوی رسانه‌ها و جریان‌های ضدانقلاب بودیم؛ نمایشی که می‌کوشید با القای کمبود بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت، آن‌هم در «شهرهای مختلف ایران»، بستر مناسب به‌منظور التهاب‌آفرینی تازه در سطح کشور را آماده کند.
درپیش گرفتن چنین رویکردی ازسوی معاندان اگرچه تازگی ندارد و طی ماه‌ها و سال‌های گذشته شاهد نمودهای مختلفی از آن بوده‌ایم، اما در شرایط کنونی آنان می‌کوشند با توجه به نزدیک شدن به سالگرد فوت مهسا امینی، برای ایجاد دور تازه‌ای از التهابات در کشور بسترسازی کنند.
در چنین شرایطی، ضدانقلاب می‌کوشد تدابیر دولت و دستگاه‌های مربوط باهدف مدیریت مصرف سوخت در کشور را نشانه‌ای برای «بحران بنزین» در ایران جلوه دهد و با بزرگ‌نمایی شلوغی معدود جایگاه‌های سوخت، آن‌هم با دلایل متفاوت، برای افکارعمومی دل‌نگرانی ایجاد کند و به بهره‌برداری‌های ضد‌مردمی خود بپردازد. دراین باره اما چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

  با توجه به قیمت بنزین و تأثیر آن بر قیمت سایر کالاها، همواره این ظرفیت وجود داشته است که شایعات زیادی درباره آن مطرح شود و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز از بنزین به‌عنوان عاملی برای ایجاد تنش در کشور استفاده کنند. درحقیقت بنزین نیز مانند ارز یا نان، کالایی ضروری و راهبردی به‌حساب می‌آید و با قشرهای مختلف مردم ارتباط مستقیم دارد. پس همیشه ظرفیت پرورش شایعه درباره بنزین در کشورمان وجود داشته و دشمن نیز از آن استفاده کرده‌است. نمونه‌ عیان این ماجرا نیز تنش‌های اتفاق افتاده در آبان‌ماه98 بود که دیدیم رسانه‌های معاند با حداکثر توان، قصد ایجاد اغتشاشات در کشور را داشتند و خوشبختانه این موضوع به‌خوبی کنترل و ابعاد گران شدن بنزین برای مردم تشریح شد. درحقیقت استفاده از ظرفیت شایعات و به‌خصوص شایعه درباره گرانی بنزین همواره ازسوی عناصر ضدانقلاب در داخل و خارج کشور وجود داشته است و نباید از این موضوع تعجب کنیم که دشمنان امروز نیز از این شایعات برای ایجاد ناامنی و نگرانی در جامعه استفاده کنند.

  ازسوی دیگر اینکه دشمنان می‌گویند کمبود بنزین به‌دلیل قطع واردات این حامل انرژی از کشور روسیه است، حرفی کاملا اشتباه و به دور از عقل است؛ چراکه کشورمان در بحث بنزین به‌هیچ‌وجه وارداتی از کشوری ندارد و اتفاقا به‌عنوان صادرکننده بنزین و حامل‌های انرژی در منطقه و جهان به‌شمار می‌آید.

  پس‌از انتشار شایعات مختلف در کشور، وظیفه خطیر مسئولان و مدیران مربوطه مشخص می‌شود؛ یعنی پیش‌تر و درحال‌حاضر که رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند تا مردم را از نبود بنزین یا افزایش قیمت آن نگران کنند، مسئولان و دولتمردان وظیفه دارند با شفاف‌سازی، خیال مردم را راحت کنند.

  در ماه‌های اخیر برخی جایگاه‌های بنزین با اتخاذ سیاست‌های خودمحور، سبب افزایش نگرانی مردم در زمینه قیمت بنزین شده‌اند؛ بنابراین لازم است دولت با این سیاست‌ها برخورد کند و مانع از شایعه‌سازی‌های دشمنان شود. همچنین اگر دولت برنامه‌ای در حوزه انرژی و سایر موارد دارد، شایسته است تا این موضوع‌ها را به‌صورت شفاف با مردم مطرح کند؛ بنابراین مهم‌ترین راه برای مقابله با شایعات، اتخاذ تدابیر راهبردی در حوزه شفاف‌سازی‌ ازسوی مسئولان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید