• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
پنج شنبه 26 مرداد 1402
کد مطلب : 200223
+
-

وقتی خلبان پرواز چابهار، هواپیما را ربود

تقویم حوادث
وقتی خلبان پرواز چابهار، هواپیما را ربود

یکی از خبرهایی که 42سال پیش در چنین روزی در مطبوعات کشور به چاپ رسید، ماجرای ربوده شدن یک هواپیمای مسافربری توسط خلبان بود، ماجرایی عجیب که در نهایت با بازگشت هواپیما و مسافرانش به ایران خاتمه یافت و معلوم شد پشت پرده این ماجرا 2نفر از خدمه هواپیما ازجمله خلبان بوده‌اند.
روزنامه اطلاعات در 26مرداد سال 60گزارشی درباره این حادثه منتشر کرد که در آن یکی از شاهدان عینی که از خدمه هواپیما بود، ماجرای این هواپیماربایی را توضیح داد.
این خدمه هواپیما ماجرا را اینطور توضیح داد: از تهران به بندرعباس رفتیم و از آنجا پس از سوار کردن مسافر به‌ سوی چابهار حرکت کردیم.
وی افزود: پس از مدتی متوجه شدم هواپیما تغییر مسیر داده و در سطح آب‌های خلیج‌فارس در حال پرواز است. بلافاصله وارد کابین خلبان شدم و از او توضیح خواستم. او جواب داد: چون هواپیما نقص فنی پیدا کرده است، تغییر مسیر داده است. سپس سؤال کردم: پس چرا در سطح آب پرواز می‌کند که پاسخ داد: چون هوا به‌زودی توفانی می‌شود، در سطح آب پرواز می‌کند.
این شاهد عینی ادامه داد: داخل هواپیما برگشتم و جریان را برای مسافران که نگران وضعیت بودند بازگو کردم. اما کمی که گذشت نگرانی من بیشتر شد. چون دیدم هواپیما به جای چابهار به سمت ضلع پایین خلیج‌فارس در حرکت است. مجددا به داخل کابین خلبان رفتم و از او توضیح بیشتری خواستم. اما این بار خلبان کلت کمری‌اش را بیرون کشید و مرا تهدید کرد و گفت که کاری به پرواز هواپیما نداشته باشم و از کابین خلبان خارج شوم. وی گفت: بار دیگر به داخل هواپیما و نزد مسافران برگشتم. نگرانی آنها بیشتر شده بود و برایشان توضیح دادم که خلبان هواپیما با اسلحه مرا تهدید کرده است. هر چند در آن شرایط یک کلت کمری همراهم بود و می‌توانستم از آن استفاده کنم و هواپیما را بازگردانم اما این کار را نکردم. چون ممکن بود درگیری مسلحانه پیش بیاید و به مسافران آسیب برسد یا این که هواپیما سقوط کند. برای همین من و بقیه مسافران کاری نکردیم و فقط منتظر شدیم. پس از مدتی، هواپیما وارد آسمان عمان شد و روی فرودگاه شهر مسقط قرار گرفت. هواپیما پس از اینکه چندبار در اطراف فرودگاه دور زد، سرانجام اجازه فرود دادند و در فرودگاه روی زمین نشست. ما بلافاصله از مقامات عمان تقاضای بازگشت کردیم و پس از چند روز، سرانجام با این هواپیما به ایران بازگشتیم.
براساس این گزارش، پس از بازگشت هواپیما به ایران معلوم شد که 2نفر از خدمه هواپیما ازجمله خلبان، با ربودن هواپیما و انتقال آن به عمان، درخواست پناهندگی کرده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید