• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 25 مرداد 1402
کد مطلب : 200180
+
-

پشتیبانی دولت از اربعینی‌ها

مروری بر اقدامات مثبت و کم‌کاری‌های دولت سیزدهم برای تسهیل حضور در راهپیمایی اربعین

گزارش
پشتیبانی دولت از اربعینی‌ها

امیررضا قشقائی-روزنامه‌نگار

حضور میلیونی و هرساله زائران سیدالشهدا(ع) در پیاده‌روی اربعین، تبدیل به بزرگ‌ترین راهپیمایی و تجلی اتحاد در بین کشورهای جهان شده است. به گزارش همشهری، حضور ایرانی‌ها در اربعین همواره بی‌سابقه بوده است و دولت‌های جمهوری اسلامی نیز همواره تلاش کرده‌اند نقش خود را به‌عنوان تسهیل‌کننده حضور مردم در راهپیمایی اربعین ایفا کنند، چراکه مهم‌ترین اصل در برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین، مردمی بودن آن است و دولت‌ها با پشتیبانی و همراه کردن دستگاه‌های اجرایی در کنار مردم، سعی کرده‌اند به حضور پررنگ مردم ایران در راهپیمایی اربعین که شاید بزرگ‌ترین جلوه دیپلماسی نوین باشد، کمک کنند. در ادامه به برنامه‌های دولت سیزدهم برای تسهیل امور اربعین و ابهامات موجود در این زمینه خواهیم پرداخت.

 پاسخگویی دولت به همشهری درباره اربعین
علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به همشهری درباره تمهیدات دولت سیزدهم برای تسهیل امور زائران در راهپیمایی اربعین و همچنین وجود برخی شایعات در این‌باره می‌گوید: راهپیمایی اربعین، حماسه‌ای مردمی است و بازیگران اصلی آن در عراق، ایران و سایر کشورها، مردم هستند. در حقیقت مشارکت مردم زائر باعث شده تا راهپیمایی اربعین به حماسه‌ای جهانی تبدیل شود، اما دولت نیز در کنار مردم قرار دارد و تلاش می‌کند حضور زائران ایرانی را در راهپیمایی اربعین تسهیل کند.
در همین راستا جلسات ستاد اربعین از ماه‌های گذشته تشکیل شده است.

 مهم‌ترین اقدامات دولت برای اربعین1402
بهادری درباره اقدامات صورت گرفته در ستاد اربعین می‌گوید: بهبود در آبرسانی، تسهیل رفت‌وآمد زائران از راه‌های کشور، افزایش گیت‌های مرزی و بهسازی این نقاط و همچنین افزایش دوبرابری پارکینگ‌های مرزی، ازجمله مهم‌ترین تصمیم‌های اخذ شده در ستاد اربعین امسال است.
سخنگوی دولت با بیان این موضوع که دولت به همه دستگاه‌ها اعلام کرده تمام توان خود را برای کمک به مردم در اربعین به‌کار بگیرند، عنوان می‌کند: به دستگاه‌ها اعلام شده که از اقدامات مردمی اربعین حمایت کنند. به همین دلیل نهادهایی مثل فراجا اقدامات لازم و خوبی را برای تسهیل در صدور پاسپورت انجام داده‌اند. همچنین در حوزه ارتباطات و تامین اینترنت زائران در خاک عراق، وزارت ارتباطات اقدامات خوبی انجام داده است.

   آنچه از دولت انتظار می‌رود
با وجود اینکه سخنگوی دولت به برخی ابهامات در اقدامات دولت برای راهپیمایی اربعین پاسخ داد، اما همچنان اموری وجود دارد که توجه جدی‌تری از سوی دولت می‌طلبد. برخی اقدامات صورت‌گرفته دولت هم نیاز به تامل بیشتری دارد؛ مثلا تعرفه پارکینگ‌های مرزی فاقد دوربین و حصار اربعین، ۲۵هزار تومان در شبانه‌روز اعلام شده است. این قیمت برای زوار اربعین، عینا معادل پارکینگ‌های روباز واقع در گران‌ترین زمین‌های کشور، یعنی تهران است و این سؤال مطرح است که معیار قیمت‌گذاری پارکینگ‌های اربعین که در بیابان‌های مرزی سوزان و فاقد امکانات، واقع شده‌اند و عمدتا مورد مصرف زوار کم برخوردار هستند، چیست؟
در موضوع بلیت‌های زمینی و هوایی نیز با علم به‌وجود تورم  انتظار می‌رفت دولتمردان حتی الامکان از افزایش قیمت بلیت‌ها برای اربعین پیش رو جلوگیری کنند و یا اینکه بلیت‌های اربعینی مشابه ایام عادی باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید